Smart Τουριστικοί Προορισμοί και Smart Τουριστικές Επιχειρήσεις σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Due to the rapid growth of the urban population, cities are confronted with serious economic, social, environmental and political challenges. The Model of Smart City should fight with these issues by integrating technology into the urban environment. Information and Communication Technologies provides economic development, high quality of life, efficient provision of services, allows access to information in real time, facilitates cooperation between public and private entities, optimizes the use of natural resources, infrastructure and transport and establish sustainable cities. Destinations realize that with the new trends in the tourism market, the conventional approach of visitors is outdated and everyone knows that tourism is one of the most important economic operators, destinations are invited to become Smart Tourism Destinations (STDs). The main difference between Smart Cities and STDs is that STDs focus on permanent and temporary residents. The main aspect of Smart Tourist Destinations is the integration of Information and Communication Technologies into the natural tourist infrastructures. Τhey are innovative destinations based on advanced technological infrastructure, use sensors, technology and knowledge to analyze data. STDs are accessible to all, provide platforms to facilitate the transmission of information and can guarantee the sustainable development of the tourist area. The main goal of this master is to be answered if the Municipality of Thessaloniki can be aligned with necessary requirements of the smart model and to develop as Smart Tourist Destination. Master provides the theoretical framework of Smart Cities, Smart Tourist Destinations, Information and Communication Technologies and the smart solutions from other European Capitals of Smart Tourism. Α structured interview was conducted with active citizens of the Municipality of Thessaloniki. According to the survey the Municipality of Thessaloniki can be considered a destination that has the characteristics of Smart Tourist Destination.
Thesis
Η ταχεία αύξηση του αστικού πληθυσμού, έφερε τις πόλεις αντιμέτωπες με σοβαρές οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές, πολιτικές προκλήσεις. Το πρότυπο της Έξυπνης Πόλης καλείται να αντιμετωπίσει αυτά τα ζητήματα, ενσωματώνοντας την τεχνολογία στο αστικό περιβάλλον. Η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνίας συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, στην αποτελεσματικότερη παροχή υπηρεσιών, επιτρέπει την πρόσβαση σε πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο, διευκολύνει τη συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, βελτιστοποιεί τη χρήση των φυσικών πόρων, των υποδομών και των μεταφορών, με αποτέλεσμα την δημιουργία πόλεων που λειτουργούν με βιώσιμο τρόπο. Οι προορισμοί συνειδητοποιούν ότι με τις νέες τάσεις που εμφανίζονται στην αγορά του τουρισμού, η συμβατική προσέγγιση των επισκεπτών είναι ξεπερασμένη και δεδομένου ότι ο τουρισμός είναι ένας από τους κυριότερους οικονομικούς κλάδους παγκοσμίως καλούνται να γίνουν Έξυπνοι Τουριστικοί Προορισμοί (Smart Tourism Destinations-STDs). Η σημαντική διαφορά τους με τις Έξυπνες Πόλεις είναι ότι οι STDs εστιάζουν και στους μόνιμους κατοίκους αλλά και στους τουρίστες. Βασική πτυχή των Έξυπνων Τουριστικών Προορισμών είναι η ενσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών στης φυσικές τουριστικές υποδομές τους, καθώς πρόκειται για καινοτόμους προορισμούς που βασίζονται σε προηγμένη τεχνολογική υποδομή, χρησιμοποιούν αισθητήρες, τεχνολογία και γνώση για την ανάλυση δεδομένων, είναι προσβάσιμοι σε όλους, παρέχουν μέσα και πλατφόρμες για τη διευκόλυνση της διάδοσης των πληροφοριών και μπορούν να εγγυηθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής που λαμβάνει χώρα ο τουρισμός. Κύριος στόχος της διατριβής είναι μέσω της βιβλιογραφικής μελέτης του θεωρητικού πλαισίου των Έξυπνων Πόλεων, των Έξυπνων Τουριστικών Προορισμών, των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών και των δράσεων που πραγματοποίησαν Έξυπνες Πρωτεύουσες Ευρωπαϊκού Τουρισμού να απαντηθεί εάν ο Δήμος της Θεσσαλονίκης μπορεί να ευθυγραμμιστεί με τις απαραίτητες απαιτήσεις του έξυπνου μοντέλου και να αναπτυχθεί ως Έξυπνος Τουριστικός Προορισμός. Στα πλαίσια της έρευνα πραγματοποιήθηκε μια δομημένη συνέντευξη με ενεργούς πολίτες του Δήμου Θεσσαλονίκης, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στο δημόσιο, τον ιδιωτικό και τον ακαδημαϊκό τομέα. Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε ο Δήμος της Θεσσαλονίκης μπορεί να θεωρηθεί ένας προορισμός που παρουσιάζει κάποια από τα χαρακτηριστικά ενός Έξυπνου Τουριστικού Προορισμού, αλλά σίγουρα χρειάζονται πολλές ενέργειες ακόμα ώστε να καταφέρει να γίνει Έξυπνος Τουριστικός Προορισμός.