O ρόλος και η επίδραση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης του Διευθυντή - Ηγέτη στην επαγγελματική ικανοποίηση του προσωπικού και στην αποτελεσματικότητα ενός εκπαιδευτικού οργανισμού

Πισσαρίδου, Ιωάννα (2022-01)

Thesis

Η παρούσα ερευνητική εργασία ασχολείται με τη διερεύνηση του βαθμού ύπαρξης συσχέτισης ανάμεσα στη Συναισθηματική Νοημοσύνη του Διευθυντή - Ηγέτη ενός εκπαιδευτικού οργανισμού με την αποτελεσματικότητά του, καθώς και με την επαγγελματική ικανοποίηση και απόδοση των εκπαιδευτικών και την ποιότητα του εκπαιδευτικού οργανισμού. Η μελέτη αυτή σε αρχικό στάδιο προβαίνει σε μια συνοπτική βιβλιογραφική επισκόπηση επιδιώκοντας να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες, θεωρίες, μοντέλα και έρευνες που αφορούν στη Συναισθηματική Νοημοσύνη εντοπίζοντας την ύπαρξη ερευνητικού κενού στο συγκεκριμένο πεδίο στον Κυπριακό χώρο. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η έρευνα που διεξήχθηκε και τα αποτελέσματά της. Η έρευνα ακολούθησε ποσοτική ερευνητική μεθοδολογία και διεξήχθη ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς της Μέσης Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης δημοσίων σχολείων της Λευκωσία. Από την ανάλυση των δεδομένων που λήφθηκαν από 72 εκπαιδευτικούς προέκυψε ότι η ΣΝ του Διευθυντή - Ηγέτη σχετίζεται ως ένα βαθμό με την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού οργανισμού τον οποίο διοικεί, εφόσον θετικές συμπεριφορές του καλλιεργούν θετικό εργασιακό κλίμα και παρωθούν εσωτερικά τους εκπαιδευτικούς. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στην έρευνα ο συνδυασμός αυξημένης ΣΝ και τεχνικών χαρακτηριστικών (γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες κ.τ.λ.) χαρακτηρίζουν ένα ιδανικό ηγέτη. Επιπλέον, μέσα από την έρευνα διεφάνη ότι η ΣΝ του Διευθυντή - Ηγέτη επηρεάζει αρκετά την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, καθώς διαμορφώνει θετικό περιβάλλον εργασίας. Τέλος, η έρευνα κατέδειξε ότι η ΣΝ του Διευθυντή - Ηγέτη είναι δυνατόν να επηρεάσει τον βαθμό απόδοσης των εκπαιδευτικών και τη διάθεσή τους για εργασία και προσφορά, αλλά ο βαθμός που υπάρχει στην πράξη αυτός ο συσχετισμός ποικίλει ανάλογα με την προσωπικότητα του κάθε εκπαιδευτικού.