Συμπεριφορά καταναλωτών και υπηρεσίες διανομής κατά την πανδημία και τα lock down στην Ελλάδα
Thesis
Το 2020 ξεκίνησε μία πανδημία του ιού SARS COV-19 ή όπως έμεινε γνωστός COVID-19, που είχε ως αποτέλεσμα την εξάπλωση της σε όλο τον πλανήτη, με πολλά θύματα να καταλήγουν και να γίνεται απαραίτητη η έναρξη προστατευτικών μέτρων σε κάθε χώρα, κάποιες πολύ αυστηρά, κάποιες πιο ήπια και άλλες αναλόγως τον δείκτη μεταδοτικότητας που επικρατούσε. Οι πολίτες στις περισσότερες χώρες κλήθηκαν να υποστούν ένα πρωτοφανές γεγονός, όπως το Lock Down, που σήμαινε πως μένουν σπίτι και η άδεια εξόδου επιτρέπεται με σχετική ενημέρωση και με απτό λόγο. Όπως γίνεται αντιληπτό πολλές υπηρεσίες και επιχειρήσεις έθεσαν σε αναστολή τη λειτουργία τους, άλλες μπόρεσαν να συνεχίσουν εν μέρει και άλλες δούλεψαν διαδικτυακά με τηλεεργασία. Οι επιχειρήσεις όπως η εστίαση, η λιανική πώληση και τα Super Market, αναζήτησαν άμεσα τρόπους να συνεχίσουν την εύρυθμη λειτουργία τους, να εξυπηρετούν τους καταναλωτές και να μην λυγίσει η ελληνική αγορά και οικονομία. Τα μέτρα που πάρθηκαν, οι συνθήκες που εξέλιξαν τη λειτουργία τους, έδωσαν μία ανάσα και κάτω από δύσκολες και πρωτόγνωρες καταστάσεις, πολλές επιχειρήσεις άντεξαν ως το τέλος της διαδρομής. Καινοτομίες που η αφετηρία τους ήταν η περίοδος του κορονοϊού, όπως οι dark kitchens, η συνεργασία πολλών εταιρειών logistics και η εξέλιξη της υπηρεσίας διανομής ήταν μερικές από αυτές. Η διανομή σαν υπηρεσία, προυπήρχε στη χώρα μας και βρισκόταν σε άνθιση τα τελευταία χρόνια. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του lock down όμως κλήθηκε να αναπτυχθεί περισσότερο "βίαια" και με γοργούς ρυθμούς, γεγονός που οι περισσότερες εταιρείες το ακολούθησαν και το πραγματοποίησαν. Εταιρείες που λειτουργούν σαν ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελιών, είδαν την κατάσταση ως ευκαιρία να αποκτήσουν μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, συμπεριλαμβάνοντας περισσότερα είδη επιχειρήσεων στις πλατφόρμες τους, που δεν υπήρχαν προηγουμένως. Για παράδειγμα, η λειτουργία αυτόνομης διανομής με προσωπικό που ανήκει στην εταιρεία παραγγελιοληψίας και όχι στην επιχείρηση, η ανέπαφη πληρωμή, η εξυπηρέτηση και σε είδη πρώτων ανάγκης, σε είδη Super Market και παραφαρμακευτικά είδη. Με πολλές εργοστάσια παραγωγής να αναστέλλουν τη λειτουργίας τους και δεκάδες βιομηχανίες να αδυνατούν να λειτουργήσουν με ιδανικές συνθήκες, η προσφορά πολλών προϊόντων μειώθηκε, με συνέπεια οι τιμές να αυξάνονται και να μετατοπίζεται το πρόβλημα στους καταναλωτές. Στο σημείο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και το κάθε κράτος μεμονωμένα, έδρασε αναλόγως τις απαιτήσεις και ξεκίνησε μία σειρά από οικονομική ενίσχυση στους πολίτες κάθε χώρας και υποστήριξε την καθημερινότητα τους με διάφορα κονδύλια. Πλέον, με τον ιό να βρίσκεται στην κάθοδο του, ο εμβολιασμός να έχει φτάσει σε επιθυμητά επίπεδα, η αγορά έχει επιστρέψει σχεδόν στα κανονικά της επίπεδα. Με απώλειες πολλών επιχειρήσεων που δεν κατάφεραν να ανασυγκροτηθούν, η αγορά στην Ελλάδα ανατέλει από ένα σημείο που άλλαξε πολλά. Η αλήθεια είναι, πως η συμπεριφορά των καταναλωτών μέσα στην πανδημία και τα lock downs, άλλαξε και προσαρμόστηκε στην κατάσταση εκείνη, όμως παρότι έχει επιστρέψει η κανονική καθημερινότητα, πολλές συνήθειες και συμπεριφορές παρέμειναν. Ίσως γιατί το κοινό συνήθισε αλλιώς, είτε γιατί είναι αρεστή η νέα τάξη πραγμάτων είτε γιατί είναι περισσότερο κοντά στην προσέγγιση των καταναλωτών στην εξέλιξη του τρόπου ζωής.