Αντιλήψεις νηπιαγωγών σχετικά με τη σχέση των στυλ ηγεσίας με τη σχολική κουλτούρα

Ευαγγελινού, Ζωή (2024-01)

ENGLISH ABSTRACT The purpose of this research study is to investigate the possible relationship between the leadership style used by the heads of Greek public kindergartens in relation to the school culture that is created. In particular, the perspective of kindergarten teachers will be examined, who will evaluate both the leadership style of their supervisors and the quality of the school culture cultivated within school. Kindergarten teachers completed the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ 5X) of Avolio and Bass (2004) and the School Culture Triage Survey of Wagner (2006). The results showed that: a) transformational leadership appears statistically significantly more often than transactional and passive leadership, b) the dimensions of school culture appear quite frequently, c) leadership styles are correlated with the dimensions of school culture, d ) leadership styles can predict school culture and d) demographic variables did not appear to influence school culture.

Thesis

Σκοπός της παρούσας ερευνητικής μελέτης είναι να διερευνηθεί η πιθανή σχέση μεταξύ του στυλ ηγεσίας που χρησιμοποιούν οι προϊστάμενες των ελληνικών δημόσιων νηπιαγωγείων σε σχέση με τη σχολική κουλτούρα που δημιουργείται. Ειδικότερα, θα εξεταστεί η οπτική γωνία των νηπιαγωγών, οι οποίοι/οποίες θα αξιολογήσουν τόσο το στυλ ηγεσίας των προϊσταμένων τους, όσο και την ποιότητα της σχολικής κουλτούρας που καλλιεργείται μέσα στο σχολικό χώρο. Οι νηπιαγωγοί συμπλήρωσαν το Ερωτηματολόγιο της Πολυπαραγοντικής ηγεσίας (MLQ 5X) των Avolio και Bass (2004) την Κλίμακα Εκτίμησης της Σχολικής Κουλτούρας (School Culture Triage Survey) του Wagner (2006). Τα αποτελέσματα έδειξαν πως: α) η μετασχηματιστική ηγεσία εμφανίζεται στατιστικά σημαντικά πιο συχνά από τη συναλλακτική και παθητική ηγεσία, β) οι διαστάσεις της σχολικής κουλτούρας εμφανίζονται σε αρκετά συχνό βαθμό, γ) τα στυλ ηγεσίας συσχετίζονται με τις διαστάσεις της σχολικής κουλτούρας, δ) τα στυλ ηγεσίας μπορούν να προβλέψουν τη σχολική κουλτούρα και δ) οι δημογραφικές μεταβλητές δεν φάνηκε να επιδρούν στη σχολική κουλτούρα.