Η επίδραση της επαγγελματικής εξουθένωσης στην ποιότητα ζωής του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού και των εκπαιδευτικών και ο ρόλος της πανδημικής κρίσης του COVID-19
ENGLISH ABSTRACT Occupational burnout and quality of life are two variables that have provided motivation to experts in the field of organizational behavior and psychology, as a result of the effect that these variables have on employee productivity and efficacy. In this assignment, with researchers also being motivated by the phenomenon of the "Big Quit" during the Covid-19 pandemic, the levels of occupational burnout and quality of life of both health professionals and teachers were investigated. These two groups of professionals were selected, based on the fact that the Covid-19 pandemic, and the containment measures taken, had a strong impact on the actual work, as well as on the conditions of the working environment, of those professionals. On this basis, the aim of this assignment is to investigate the levels of occupational burnout and quality of life of health personnel and teachers, as well as the correlation between these variables, before and during the Covid-19 pandemic. In order to reach the aim of the assignment, a literature review was carried out, and the most recent articles were used, which reflect the prevailing conditions. The results of the literature review showed that both health professionals and teachers are groups of professionals who are at risk of experiencing high levels of occupational burnout and moderate to low levels of quality of life. In fact, it became clear that this risk becomes even greater at times of crisis, where the National Health Systems are under stronger pressure, such as the period of the Covid-19 pandemic. At the same time, it was found out that occupational burnout is negatively correlated to their quality of life, which makes it clear that the prevention of occupational burnout should be a priority for the managers of hospitals and educational units. The above results indicate the need for measures to be taken by the managers of hospitals and educational units, also highlighting the importance of adopting relevant policies. Further training programs that enhance the knowledge and skills of the members of those organizations, along with programs to provide psychological support and learning on the field of pressure management techniques, fitness and exercise programs, as well as building social support networks, are some good practices, in which, according to the literature, the managers of hospitals and educational units should invest, if they want their human resources to be happy, and enjoy a good quality of life without any occupational burnout symptoms.
Thesis
Η επαγγελματική εξουθένωση και η ποιότητα της ζωής αποτελούν δύο μεταβλητές που έχουν παρακινήσει τους ειδικούς στον χώρο της οργανωσιακής συμπεριφοράς και ψυχολογίας, δεδομένης της επίδρασης που έχουν στην παραγωγικότητα και στην αποτελεσματικότητα των εργαζόμενων. Στην παρούσα εργασία, με αφορμή και το φαινόμενο της Μεγάλης Παραίτησης (Big Quit) κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, διερευνήθηκαν τα επίπεδα της επαγγελματικής εξουθένωσης και της ποιότητας της ζωής του υγειονομικού προσωπικού και των εκπαιδευτικών. Η επιλογή αυτών των δύο επαγγελματικών ομάδων, στηρίχθηκε στο γεγονός πως η πανδημία Covid-19, και τα μέτρα αναχαίτισης που λήφθηκαν, είχαν έντονο αντίκτυπο στο ίδιο το έργο τους αλλά και στις συνθήκες του εργασιακού περιβάλλοντός τους. Στη βάση αυτή, ο σκοπός της συγκεκριμένης εργασίας είναι να διερευνήσει τα επίπεδα της επαγγελματικής εξουθένωσης και της ποιότητας της ζωής του υγειονομικού προσωπικού και των εκπαιδευτικών, όπως και τη σχέση μεταξύ αυτών των μεταβλητών, πριν και κατά την περίοδο της πανδημίας Covid-19. Για την επίτευξη του σκοπού της εργασίας, πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική ανασκόπηση και αξιοποιήθηκαν όσο το δυνατόν πιο σύγχρονα άρθρα, που αποτυπώνουν τις επικρατούσες συνθήκες. Τα αποτελέσματα της βιβλιογραφικής ανασκόπησης έδειξαν πως οι επαγγελματίες υγείας και οι εκπαιδευτικοί, ανήκουν στις επαγγελματικές ομάδες που κινδυνεύουν από υψηλά επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης και από μέτρια και χαμηλά επίπεδα ποιότητας ζωής. Μάλιστα, κατέστη σαφές πως ο κίνδυνος αυτός γίνεται ακόμη μεγαλύτερος σε περιόδους κρίσεων όπου τα Εθνικά Συστήματα Υγείας δέχονται ισχυρότερη πίεση όπως ήταν και η περίοδος της πανδημίας Covid-19. Παράλληλα, διαπιστώθηκε πως η επαγγελματική εξουθένωση σχετίζεται αρνητικά με την ποιότητα της ζωής τους, στοιχείο που καθιστά σαφές ότι η πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης πρέπει να είναι προτεραιότητα για τις διοικήσεις των νοσοκομείων αλλά και των εκπαιδευτικών μονάδων. Τα παραπάνω αποτελέσματα δείχνουν την αναγκαιότητα λήψης μέτρων από την πλευρά των διοικήσεων των νοσοκομείων και των εκπαιδευτικών μονάδων ενώ υπογραμμίζουν τη σημασία της υιοθέτησης σχετικών πολιτικών. Τα προγράμματα επιμόρφωσης που ενισχύουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μελών τους, τα προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης και εκμάθησης τεχνικών διαχείρισης των πιέσεων, τα προγράμματα άσκησης και η δημιουργία κοινωνικών δικτύων στήριξης τους, αποτελούν κάποιες καλές πρακτικές στις οποίες, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, οφείλουν να επενδύσουν οι διοικήσεις των νοσοκομείων και των εκπαιδευτικών μονάδων, αν θέλουν το ανθρώπινο δυναμικό τους να είναι ευτυχισμένο, να απολαμβάνει μία καλή ποιότητα ζωής χωρίς συμπτώματα επαγγελματικής εξουθένωσης.