Kαινοτόμο ψηφιακό μάρκετινγκ σε Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις: Η Ελληνική Περίπτωση

Χουλιάρας, Κωνσταντίνος (2024-01)

Thesis

Η εργασία αυτή εξετάζει το ρόλο του ψηφιακού μάρκετινγκ για τις Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις ή Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) ή – όπως λέγονται τελευταία στην Ελλάδα – Οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών. Η εργασία τονίζει ότι ο ψηφιακό μάρκετινγκ είναι πολύ σημαντικό για την εικόνα των οργανώσεων και για την προσέλκυση πόρων και εθελοντών. Ιδιαίτερα κρίσιμο ρόλο παίζει η παρουσία των οργανώσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media). Αν και το θέμα έχει εξεταστεί σε σημαντικό βαθμό στο εξωτερικό με πολλές δημοσιεύσεις, οι σχετικές μελέτες για την Ελλάδα είναι ανύπαρκτες. Η κοινωνία πολιτών στην Ελλάδα έχει ενδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής και προσφυγικής κρίσης. Και οι δύο κρίσεις έχουν πολλαπλασιάσει τον αριθμό των οργανώσεων κι έχουν κινητοποιήσει εθελοντές. Μέσω ενός ερωτηματολογίου σε 52 ελληνικές οργανώσεις και μια ενδεικτική έρευνα στην παρουσία των οργανώσεων στο διαδίκτυο, η εργασία εξετάζει πόσο εξοικειωμένες είναι οι ελληνικές ΜΚΟ με τη χρήση του ψηφιακού μάρκετινγκ και αν είναι σε θέση να υιοθετήσουν καινοτόμα εργαλεία ψηφιακού μάρκετινγκ και σε ποιο βαθμό. Το ερωτηματολόγιο έδειξε ότι οι ελληνικές ΜΚΟ είναι αρκετά εξοικειωμένες με εργαλεία ψηφιακού μάρκετινγκ και αντιλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό τη χρησιμότητά του για την ευαισθητοποίηση του κοινού για κοινωνικά ζητήματα, για την προσέλκυση πόρων και εθελοντών και για την οικοδόμηση συνεργασιών. Ωστόσο η χρήση των εργαλείων ψηφιακού μάρκετινγκ περιορίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ιστοσελίδες, το Facebook, το Instagram, το LinkedIn, το Youtube, το Canva και το Email marketing και πολύ λιγότερο στο Twitter (Χ) και το TikTok (που προσελκύει πολύ τους νέους). Oι οργανώσεις διαθέτουν λίγους ανθρώπινους και ελάχιστους οικονομικούς πόρους που ασχολούνται με το ψηφιακό μάρκετινγκ και ένα σημαντικό ποσοστό από αυτές δεν φαίνεται να διαθέτει συγκροτημένες στρατηγικές. Μάλιστα πολλές οργανώσεις δεν φαίνεται να διαφοροποιούν τα μηνύματα ανάλογα με το κοινό ή το μέσο. Ωστόσο φαίνεται ότι αντιλαμβάνονται τη σημασία του ψηφιακού μάρκετινγκ και είναι πρόθυμες να επανεξετάσουν και να επικαιροποιήσουν τις επιλογές τους. Γενικότερα η εικόνα είναι θετική, αλλά υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης.