Ένταξη Και Αξιοποίηση Της Τεχνητής Νοημοσύνης (Ai) Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Βασιλοπούλου, Έλενα (2025-01)

ENGLISH ABSTRACT This research’s mainly deals with the topic of the inclusion of IT in Secondary education in Greece, with the main focus being teenagers between the ages of 12 until 15 years old. The purpose of this research is to investigate the possibilities, to list the methods and materials that can be used in the classrooms, as well as to analyze the perspectives and concerns related to the use of IT in teaching, according to the experiences and views of IT teachers. Moreover, this research adopts a qualitative methodology to understand the views of educators, as well as the multidimensional and personal experiences of the researcher itself, related to the subject. The qualitative approach ismost appropriate when seeking an in-depth understanding of social phenomena and perceptions, such as values and experiences. The reason is that these notions cannot be fully analyzed by quantitative methods. Following the completion of the analysis, the recordings made during the interview process, were deleted, in accordance with the ethical principles for the processing of sensitive data. To sumarise, the research findings highlight the need for targeted interventions that include investments in modern technological infrastructure, the creation of professional development programs for teachers, as well as the establishment of pilot applications that will allow the smooth integration of IT in schools. Therefore, this research aims to fill this gap, connecting both the theoretical and empirical dimension of the subject

Thesis

Η παρούσα έρευνα πραγματεύεται το θέμα της ένταξης της ΤΝ στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, εστιάζοντας στις ηλικίες 12-15 χρονών. Ο σκοπός αυτής της έρευνας είναι να αναλυθούν οι δυνατότητες, να παρατεθούν οι μέθοδοι και τα υλικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, να αναλυθούν οι προοπτικές και οι προβληματισμοί που σχετίζονται με τη χρήση της ΤΝ στη διδασκαλία, σύμφωνα με τις εμπειρίες και τις απόψεις των εκπαιδευτικών. Η παρούσα έρευνα υιοθετεί ποιοτική μεθοδολογία για την κατανόηση των απόψεων των εκπαιδευτικών, δεδομένων των πολυδιάστατων και προσωπικών εμπειριών της ερευνήτριας, που σχετίζονται με το θέμα. Η ποιοτική προσέγγιση είναι κατάλληλη όταν επιδιώκεται η εις βάθος κατανόηση κοινωνικών φαινομένων και αντιλήψεων, όπως αξίες και εμπειρίες, τα οποία δεν μπορούν να αναλυθούν πλήρως με ποσοτικές μεθόδους. Μετά την ολοκλήρωση της ανάλυσης, οι ηχογραφήσεις διαγράφηκαν, σύμφωνα με τις δεοντολογικές αρχές για την επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων. Τα ευρήματα της έρευνας υπογραμμίζουν την ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν επενδύσεις σε σύγχρονες τεχνολογικές υποδομές, τη δημιουργία προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης για τους εκπαιδευτικούς, καθώς και την καθιέρωση πιλοτικών εφαρμογών που θα επιτρέψουν την ομαλή ενσωμάτωση της ΤΝ στα σχολεία. Η έρευνα αυτή στοχεύει να καλύψει αυτό το κενό, συνδέοντας τη θεωρητική και εμπειρική διάσταση του θέματος