Διαμόρφωση στοχοθεσίας και σύνθεση δεικτών αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας στους ΟΤΑ α’ βαθμού. Μελέτη περίπτωσης Δημοτικής Αστυνομίας Θεσσαλονίκης

Γεωργιάδου, Σταυρούλα (2025-01)

Thesis

Οι έννοιες της αποτελεσματικότητας, αποδοτικότητας, οικονομικότητας και στοχοθεσίας συνιστούν πλέον βασικούς άξονες επί των οποίων κινείται ή οφείλει να κινείται η ελληνική δημόσια διοίκηση ιδίως μετά την εφαρμογή των διατάξεων του νέου επιτελικού κράτους. Η σύνθεση ρεαλιστικής νομοθεσίας προϋποθέτει την διαμόρφωση και λειτουργία ενός αξιόπιστου μηχανισμού καταγραφής εισροών, εκροών και αποτελεσμάτων ώστε να υπάρχει επαληθεύσιμη και έγκαιρη σύγκριση στόχων και αποτελεσμάτων. Η παρούσα μελέτη περίπτωσης βασίζεται κατά βάση σε βιβλιογραφική έρευνα με αξιοποίηση πηγών δευτερογενώς και με χρήση οπτικού υλικού κυρίως χάρτες και συγκριτικούς πίνακες για την πληρέστερη κατανόηση των παρατιθέμενων επιχειρημάτων. Σημαντικό τμήμα της αξιοποιεί εσωτερικά έγγραφα και μελέτες της Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας του Δήμου Θεσσαλονίκης. Σκοπός της είναι η αποτύπωση της ισχύουσας νομοθεσίας όσον αφορά τον μηχανισμό διαμόρφωσης της στοχοθεσίας σε επίπεδο ΟΤΑ Α’ βαθμού και η αξιολόγηση του βαθμού και τρόπου πρακτικής υλοποίησής της. Η συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης επειδή διακρίνεται από σχετική ιστορικότητα υπό την έννοια ότι πρωτοεφαρμόστηκε το 2015 με απόκλιση από το τότε ισχύον σύστημα στοχοθεσίας ενσωματώνοντας στοιχεία από την Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και το σύστημα Benchmarking μπορεί να λειτουργήσει και ως οδηγός αποτυπώνοντας την σταδιακή βελτίωση και εξειδίκευση ενός συστήματος στοχοθεσίας μιας αυτόνομης υπηρεσίας στα γενικότερα όμως πλαίσια ενός αυτοδιοικητικού φορέα Α’ βαθμού. Οι βασικοί ερευνητικοί άξονες είναι: α) η παρουσίαση και αξιολόγηση του υφιστάμενου πλαισίου στοχοθεσίας σε θεσμικό και πρακτικό επίπεδο ώστε να τεθεί το σχετικό υπόβαθρο της έρευνας β) η μέθοδος υλοποίησης της ανωτέρω διαδικασίας σε επίπεδο μιας εξειδικευμένης υπηρεσίας ούτως ώστε να εκτιμηθεί η ύπαρξη ή και το μέγεθος των όποιων αποκλίσεων μεταξύ θεωρίας και πράξης γ) η σύγκριση με προγενέστερες μεθόδους στοχοθεσίας που εφαρμόστηκαν από την υπηρεσία που συνιστά την μελέτη περίπτωσης σε επίπεδο κόστους και αποδοτικότητας της διαδικασίας και να αποδειχθεί εάν και κατά πόσο η πορεία αυτή λειτούργησε και εκπαιδευτικά ώστε η συσσωρευμένη εμπειρία να μετατραπεί σε προστιθέμενη αξία κατά την εφαρμογή του νέου συστήματος δ) η συγκριτική αξιολόγηση των διαφόρων μεθόδων με στόχο να εκτιμηθεί ποια εξ αυτών είναι αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη.