Αποτελεσματική διαχείριση συγκρούσεων μεταξύ συναδέλφων στη σχολική μονάδα
This thesis was prepared in accordance to the rules and regulations regarding the completion of my postgraduate studies at the department of Public Administration - Educational Administration at Neapolis University Paphos. The purpose of my thesis is to investigate the methods in effective resolution or management of conflicts between colleagues in a school unit. Initially, a literature review was conducted, followed by research in the form of interviews. The interviews were from 10 teachers employed in schools of Secondary Education of Pafos, also the Headmaster of Gymnasium Apostolou Pavlou, where I currently am employed and the Professor who is the supervisor of my thesis as a former Headmaster of Primary School. Criterion for my thesis is the incidence and degree of intensity of the conflicts that arise in a school amongst teachers who are the vessels of knowledge and creators of consciences for their students. For this reason, I considered it pertinent to clarify the distinction of forms with which collisions occur on both a professional and personal level within a teaching institution. Moreover, it is expected from the answers of the teachers involved in the research to examine the sources of conflicts, their consequences for themselves as teachers and for the school as a unit in which they are employed mainly to find ways of promoting these conflicts in a functional, positive way in terms of fulfilling the role of the modern school unit. An effort is being made with the propose of creating actions or even making changes that need to be made with the involvement of teachers, as defined by the regulatory framework of the Ministry of Education. So it is possible within a sample of active teachers, regardless of years of service in Public Education to leave their mark within the democratic and humanized school. The school reflects the social reality, which is why the concept of democracy, good faith cooperation, shaping ethical and balanced personalities has its roots in way of organization and operation. I thought it important to deal with the extent of affecting the climate in a school unit in regard to the behaviour and action of teachers. It is thus noted that based on the answers of the respondents in regard to the importance of the atmosphere formed in a school unit, so that they feel free to act, to take initiatives that will entrain teachers in active participation. Mainly emphasizing the atmosphere at an educational institution that determines the possibility of introducing changes and innovation thus, leaving the constrained boundaries that many times are enforced on to teachers and therefore making them negative and reluctant toward change. The results of this research are clearly limited, and since the number of teachers who gave their personal testimony is clearly subjective. At the end of the thesis constraints are identified that lead to the final conclusion on this issue being researched.
Thesis
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονείται στα πλαίσια της ολοκλήρωσης των μεταπτυχιακών μου σπουδών στο τμήμα της Δημόσιας Διοίκησης – Εκπαιδευτικής Διοίκησης στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου. Σκοπός της εργασίας μου είναι η διερεύνηση μεθόδων ως προς την αποτελεσματική αντιμετώπιση ή διαχείριση των συγκρούσεων μεταξύ συναδέλφων μέσα σε μια σχολική μονάδα. Αρχικά, πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική ανασκόπηση και στη συνέχεια ακολούθησε έρευνα με τη μορφή συνεντεύξεων. Οι συνεντεύξεις δόθηκαν από 10 εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης της Επαρχίας Πάφου, καθώς και από τη Διευθύντρια του Γυμνασίου Αποστόλου Παύλου, όπου υπηρετώ και τον Επιβλέποντα Καθηγητή μου με την ιδιότητα του αφυπηρετήσαντα Διευθυντή Δημοτικής Εκπαίδευσης. Κριτήριο για την εργασία μου είναι η συχνότητα εκδήλωσης και ο βαθμός της έντασης των συγκρούσεων που ανακύπτουν σε μια σχολική μονάδα μεταξύ των εκπαιδευτικών που είναι και οι μεταλαμπαδευτές της γνώσης αλλά και διαμορφωτές συνειδήσεων για τους μαθητές τους. Για το λόγο αυτό θεώρησα εύστοχο να διασαφηνιστεί η διάκριση των μορφών με τις οποίες εκδηλώνονται οι συγκρούσεις τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο σ΄έναν εκπαιδευτικό οργανισμό. Επιπλέον, αναμένεται από τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στην έρευνα να εξεταστούν οι πηγές των συγκρούσεων, οι συνέπειές τους τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς όσο και για τη σχολική μονάδα στην οποία υπηρετούν και κυρίως να ανευρεθούν οι τρόποι προαγωγής των συγκρούσεων αυτών σε λειτουργικές, θετικές δηλαδή για την πλήρωση του ρόλου του σύγχρονου σχολείου. Γίνεται μια προσπάθεια δηλαδή να προταθούν δράσεις ή ακόμα και αλλαγές που επιβάλλεται να γίνουν με την εμπλοκή των εκπαιδευτικών, όπως ορίζεται από το κανονιστικό πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας. Παρέχεται λοιπόν η δυνατότητα σε ένα δείγμα ¨ενεργών¨ εκπαιδευτικών, ανεξαρτήτως χρόνων υπηρεσίας στη Δημόσια Εκπαίδευση να δώσουν το στίγμα τους μέσα στα πλαίσια του δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου. Το σχολείο αντανακλά την κοινωνική πραγματικότητα, γι΄αυτό και η έννοια της δημοκρατίας, της αγαστής συνεργασίας, της διάπλασης ηθικών και ισορροπημένων προσωπικοτήτων έχει το έρεισμά της πρώτα στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του. Θεώρησα επίσης σημαντικό να ασχοληθώ με το βαθμό που επηρεάζει το κλίμα που επικρατεί σε μια σχολική μονάδα τη συμπεριφορά και τη δράση των εκπαιδευτικών. Επισημαίνεται λοιπόν με βάση και τις απαντήσεις των ερωτηθέντων η σημασία της ατμόσφαιρας που διαμορφώνεται μέσα σε μια σχολική μονάδα, ώστε να νιώσουν ελεύθεροι να δράσουν, να αναλάβουν πρωτοβουλίες που θα συμπαρασύρουν και τους μαθητές σε ενεργό συμμετοχή. Κυρίως δίνεται έμφαση στην ατμόσφαιρα που επικρατεί σ΄έναν εκπαιδευτικό οργανισμό που καθορίζει και τη δυνατότητα εισαγωγής αλλαγών και καινοτομιών΄γενικά τον απεγκλωβισμό από τα στεγανά όρια που λειτουργούν ασφυκτικά πολλές φορές για τους εκπαιδευτικούς και τους κάνουν αρνητικούς και διστακτικούς στην αλλαγή. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής είναι σαφώς ενδεικτικά, δεδομένου και του αριθμού των εκπαιδευτικών που καταθέτουν την προσωπική τους μαρτυρία που είναι σαφώς υποκειμενική. Στο τέλος λοιπόν της εργασίας παρατίθενται και οι περιορισμοί που παρατηρούνται ως προς την τελική κατάληξη για το θέμα αυτό.