Οικονομία Διαμοιρασμού – Η περίπτωση Airbnb και οι Επιπτώσεις της Πανδημίας Covid-19

Δημακοπούλου, Μυρτώ (2021-05)

Thesis

Εν έτη 2021 και διατρέχοντας την περίοδο, κατά κοινή ομολογία, της τεχνολογικής επανάστασης, το παγκόσμιο επιχειρείν έχει ενσωματώσει κατά μεγάλο μέρος του την τεχνολογία και έχει πάρει τόσο νέες διαστάσεις όσο κανείς ποτέ δεν θα περίμενε. Η παρούσα διπλωματική μελέτη πραγματεύεται το φαινόμενο της οικονομίας διαμοιρασμού που τα τελευταία χρόνια αποτελεί το νέο σύγχρονο και τεχνολογικά εξελιγμένο επιχειρηματικό μοντέλο ενσωματώνοντας «επιχειρηματίες» όλων των ηλικιών σε κάθε μήκος και πλάτος της γης, με αποκλειστική εφαρμογή τις διαδικτυακές πλατφόρμες και χωρίς φυσικό μεσάζοντα. Αναλύονται οι παράγοντες που το διάνθισαν, τα στατιστικά του δεδομένα, τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα αυτού του μοντέλου και τα πεδία στα οποία εφαρμόζεται. Ένα από τα πιο γνωστά πεδία εφαρμογής της οικονομίας διαμοιρασμού είναι η βραχυπρόθεσμη ενοικίαση ακινήτων μέσω της πλατφόρμας Airbnb που δραστηριοποιείται σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Το Airbnb είναι ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα της τεχνολογικής ανατροπής και της νέας τροπής που έχει πάρει το επιχειρηματικό γίγνεσθαι. Μελετάται η λειτουργία αυτού του μοντέλου και οι κατηγορίες του, όπως και οι επιπτώσεις που έχει επιφέρει στον ξενοδοχειακό κλάδο. Ενδιαφέρον έδειξαν οι ακαδημαϊκές έρευνες που μελετήθηκαν για τις επιπτώσεις αυτές, οι οποίες έδειξαν ότι στις περισσότερες περιπτώσεις μηδαμινές και αφορούν τα χαμηλής κατηγορίας επαγγελματικά καταλύματα. Ένα χρόνο μέσα στην ξαφνική πανδημία του Covid-19, και στο βαθμό που θα μπορούσε να μελετηθεί, έχει γίνει μία αναλυτική καταγραφή και ανάλυση των επιπτώσεων της στον επιχειρηματικό κόσμο, στην οικονομία, στην οικονομία διαμοιρασμού, στον τουρισμό και στην βραχυπρόθεσμη ενοικίαση ακινήτων μέσω της πλατφόρμας Airbnb. Προκειμένου να ανακαλυφθεί η τάση που θα ακολουθήσει στον τουρισμό και συγκεκριμένα στο κλάδο της διανομής, χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική έρευνα και διενεργήθηκε μία πλήρως δομημένη ατομική συνέντευξη σε τριάντα δύο (-32-) άτομα εκ των οποίων τα μισά είναι επαγγελματίες του τουρισμού στον χώρο της διαμονής και οι υπόλοιποι μισοί είναι εν δυνάμει ταξιδιώτες. Ενδιαφέρον είχε η τάση για αποδόμηση της εν λόγω πλατφόρμας από τους επαγγελματίες του τουρισμού ενώ έδειξαν σχεδόν στην πλειοψηφία τους την πρόσθεση να την χρησιμοποιήσουν προκειμένου να προωθήσουν τα καταλύματα τους. Τέλος, γεννήθηκαν αρκετές ανησυχίες για μελλοντική μελέτη από την εκπόνηση της παρούσας που αφορούν κυρίως την επόμενη μέρα της πανδημίας στον χώρο του τουρισμού και το εάν θα επιβεβαιωθούν οι παρούσες τάσεις.