Aρχιτεκτονική των αισθήσεων

Μπουρλούκα, Πηνελόπη (2024-06)

ENGLISH ABSTRACT The following research studies the relationship of architecture with the senses. To begin there is an introduction to the senses which aims to connect architecture with the senses. Through the chapters the 5 senses of sight/ hearing/ touch/ smell/ taste are attached. Then, memory through time is mentioned and more specifically what memory is and how over time it is altered in humans. In addition, it is shown how memory is connected to the senses. As, the senses are analyzed the topic changes and comes to light and shadow. Light and shadow is an important factor in architecture and when combined with the senses it brings a perfect result. Through the examples of Le Corbusier (Ronchamp Chapel) ,Peter Zumthor (Brother Klaus Chapel and Thermal Baths), Tadao Ando (Church of Light), and Frank Lloyd Wright (Fallingwater), architects create results that bring in the architecture of the senses. The study continues, and reports on Le Corbusier's research into the Modulor measurement system . The Modulor system was devised by Le Corbusier to provide aesthetically perfect dimensions and with them harmony. In addition, the study continues with the harmony of numbers that we find in mathematics, music, architecture and other sciences. Out of this harmony of numbers come the perfect proportions which come and go with the golden ratio. Thus, the theme reaches Ancient Greece and more specifically the Parthenon, which is built on the basis of the golden ratio. The study ends with the architect Dimitris Pikionis and his life from which his design skills are collected and how the senses are a big factor for him. Finally, one of his articles "emotional topography" is analyzed, thus the way he designed through the senses and combines architecture with prespating spirit of place.

Thesis

Η παρακάτω μελέτη έρευνα τη σχέση της αρχιτεκτονικής με τις αισθήσεις. Ξεκινώντας υπάρχει η γνωριμία με τις αισθήσεις η οποία αποσκοπεί στην σύνδεση της αρχιτεκτονικής με τις αισθήσεις. Μέσα από τα κεφάλαια παρουσιάζονται οι 5 αισθήσεις όραση/ ακοή/ αφή/ όσφρηση/ γεύση. Στην συνέχεια, αναφέρεται η μνήμη μέσα από το χρόνο που περνά και πιο συγκεκριμένα τι είναι μνήμη και πως με το χρόνο αλλοιώνεται στο άνθρωπο. Επιπλέον, αποδίδεται το πώς η μνήμη είναι συνδεδεμένη με τις αισθήσεις. Καθώς, αναλύονται οι αισθήσεις το θέμα αλλάζει και έρχεται στο φως και την σκιά. Το φως και η σκιά είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην αρχιτεκτονική και όταν συνδυάζεται και με τις αισθήσεις φέρνει ένα τέλειο αποτέλεσμα. Μέσα από τα παραδείγματα του Le Corbusier (Ronchamp Chapel) ,του Peter Zumthor (Bruder Klaus Chapel και Thermal Baths), του Tadao Ando (Church of Light), και του Frank Lloyd Wright (Fallingwater), φαίνονται πως οι αρχιτέκτονες μπορούν να δημιουργήσουν αποτελέσματα που συνδέουν την αρχιτεκτονική τις αισθήσεις. Η μελέτη στην συνέχεια, και αναφέρεται στην έρευνα του Le Corbusier για το σύστημα μέτρησης το Modulor . Το σύστημα Modulor έχει επινοηθεί από τον Le Corbusier ώστε να προσφέρει αισθητικά τις τέλειες διαστάσεις και με αυτές την αρμονία. Επιπρόσθετα, η μελέτη συνεχίζει με την αρμονία των αριθμών την οποία συναντάμε στα μαθηματικά, τη μουσική, την αρχιτεκτονική και άλλες επιστήμες. Μέσα από την αρμονία αυτή των αριθμών προκύπτουν οι τέλειες αναλογίες οι οποίες έρχονται και κλείνουν με τη χρυσή τομή. Έτσι, το θέμα φτάνει στην Αρχαία Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στον Παρθενώνα ο όποιος είναι χτισμένος με βάση τη χρυσή τομή. Όλα αυτά αναφέρθηκαν διότι, καταλήγουν στην αίσθηση του ανθρώπου όταν συναντά το τέλειο. Η μελέτη τελειώνει με τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη και την ζωή του από την οποία συλλέγονται οι σχεδιαστικές του ικανότητες και το πώς οι αισθήσεις αποτελούν μεγάλο παράγοντα για αυτόν. Τέλος, αναλύεται ένα από τα άρθρα του «συναισθηματική τοπογραφία» και έτσι δίνεται ο τρόπος με τον οποίο σχεδίαζε μέσα από τις αισθήσεις και συνδυάζει την αρχιτεκτονική με το πνεύμα του τόπου.