Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κίνητρα Νοσηλευτών
Background: Innovations in the scientific, technological, and sociological environment have resulted in the need for continual expansion of competencies into new areas of knowledge and skills. In this context, continuing professional education (CPΕ) for nurses has become essential for the ensurance and improvement of quality nursing practice. Aim: This review aimed to (a) provide an understanding of what CPE entails or should entail, and (b) identify the reasons that motivate individuals, and especially nurses, to take part in continuing educational activities. Method: Literature review based on both review and research articles, conducted during the period 1977−2012, derived from Medline, Scopus and ΙΑΤΡΟΤΕΚ databases, using as key-words: “Continuing professional education”, “continuing nursing education”, “educational programmes”, “nurse”, “motivation”, “motivational reasons”, “participation” Results: Most definitions of CPE underlined the significance of self-directed education (informal) and planned or in-service educational activities (formal) as necessary dimensions for the enhancement of nursing practice to improve public health. On this basis, study has been made of the phenomenon of nursing staff participation, and the reasons that motivate individuals to take part in continuing educational activities have been investigated. Research findings indicate that participation in CPE was primarily influenced by a desire for professional development and improvement, which showed that nursing professionals were interested in participating for reasons related to obtaining knowledge and skills they could use in their current or future work, in order to meet better the external stakeholders’ expectations. In addition, professional and personal factors, including work shift, position, academic level and age exerted significant effects on their participation in CPE. Conclusions: There is a strongly held assumption that CPE in nursing produces benefits for nurses, patients and the nursing service. When the reasons for participation are considered, programme planning, promotion and teaching strategies could be more closely related to specific educational needs. In spite of a growth in the literature pertaining to motivational orientations in the participation of nursing staff in CPE no evidence on this topic has been produced in Greece.
Article
Εισαγωγή: Οι ποικίλες επιτευχθείσες καινοτομίες σε επιστημονικά, τεχνολογικά και κοινωνιολογικά περιβάλλοντα είχαν ως αποτέλεσμα τη συνεχή επέκταση των αρμοδιοτήτων διαφόρων επαγγελματιών σε νέα πεδία γνώσης και δεξιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό, η συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση (ΣΕΕ) για τους νοσηλευτές αναδείχθηκε ως μια απόλυτα αναγκαία διαδικασία για τη διασφάλιση και τη βελτί- ωση της ποιότητας των παρεχομένων νοσηλευτικών υπηρεσιών. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας ανασκόπησης ήταν η (α) προσέγγιση εννοιολογικά του όρου της ΣΕΕ και (β) η προβολή των παραγόντων που παρακινούν τα άτομα και ειδικότερα τους νοσηλευτές να συμμετέχουν σε δραστηριότητες συνεχιζόμενης εκπαίδευσης. Υλικό-Μέθοδος: Η ανασκόπηση περιέλαβε ανασκοπικά και ερευνητικά άρθρα, που δημοσιεύτηκαν κατά την περίοδο 1977−2012 και προέρχονται από τις βάσεις αναζήτησης Medline, Scopus και IATROTEK με λέξεις ευρετηριασμού “continuing professional education” (συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση), “continuing nursing education”(συνεχιζόμενη νοσηλευτική εκπαίδευση),“educational programs” (εκπαιδευτικά προγράμματα), “nurse” (νοσηλευτής), “motivation” (παρακίνηση), “motivational orientations” (παρακινητικοί παράγοντες), “participation” (συμμε- τοχή), “Participation Reasons Scale”. Αποτελέσματα: Οι περισσότεροι ορισμοί της ΣΕΕ υποστηρίζουν τη σπουδαιότητα της αυτο-εκπαίδευσης (ανεπίσημη) και της κατευθυνόμενης ή ενδοϋπηρεσιακής (επίσημης) ως απαραίτητες διαστάσεις της για την ενίσχυση της νοσηλευτικής πρακτικής, αποβλέποντας στη βελτίωση της δημόσιας υγείας. Με βάση αυτό το δεδομένο, έχουν διεξαχθεί αρκετές μελέτες διεθνώς, προκειμένου να διερευνηθεί το φαινόμενο της συμμετοχής, καθώς και των λόγων παρακίνησης των νοσηλευτών σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Η συμμετοχή σε προγράμματα ΣΕΕ επηρεάζεται από την επιθυμία των νοσηλευτών για επαγγελματική ανάπτυξη και βελτίωση, απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν στην παρούσα ή σε μελλοντική τους θέση έτσι ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις προσδοκίες του κοινωνικού συνόλου. Επιπρόσθετα, επαγγελματικοί και προσωπικοί λόγοι όπως το κυκλικό ωράριο, η θέση, το ακαδημαϊκό επίπεδο και η ηλικία επηρέαζαν σημαντικά τη συμμετοχή τους στη ΣΕΕ. Συμπεράσματα: Η ανασκόπηση κατέδειξε πως είναι εδραιωμένη παραδοχή ότι η ΣΕΕ επιφέρει οφέλη για τους νοσηλευτές, τους ασθενείς και την υπηρεσία. Όταν λαμβάνονται υπόψη τα κίνητρα που ωθούν τους νοσηλευτές προς τη ΣΕΕ, τότε ο προγραμματισμός, η προώθηση και οι στρατηγικές εκπαίδευσης μπορούν να προσανατολίζονται στις εξειδικευμένες εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Παρόλο που υπάρχει αρκετή βιβλιογραφία σχετικά με τα κίνητρα των νοσηλευτών για τη συμμετοχή τους σε ΣΕΕ στην Ελλάδα, δεν υπάρχουν παρόμοια τεκμηριωμένα δεδομένα.
- Articles360