Η χρηματοοικονομική ανάλυση του κλαδου της Ελληνικής ακτοπλοϊας την περίοδο 2016-2020 και η συγκριτική παρουσίαση της πορείας της πριν και μετά την πανδημία COVID-19

Κυριαζικίδη, Όλγα (2022-01)

Thesis

Η ναυτιλία αποτελεί μία από τις κυριότερες πηγές εσόδων για την Ελλάδα. Σημαντικό κομμάτι της ναυτιλίας αποτελεί η επιβατηγός ναυτιλία, η οποία συμβάλλει στην ανάπτυξη της χώρας μας και στην αύξηση του κύρους της διεθνώς. Η εξέλιξή της, σε αντίθεση με άλλους τομείς της ναυτιλίας, επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από το εξωτερικό περιβάλλον. Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η χρηματοοικονομική ανάλυση πέντε ελληνικών εταιρειών, εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών, του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας, προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τη δυναμική τους, αλλά και για την πορεία του κλάδου γενικότερα κατά την περίοδο 2016-2020. Οι εταιρείες που θα αναλυθούν με βάση τις ετήσιες οικονομικές τους καταστάσεις είναι η Minoan Lines, η Blue Star Ferries, η Hellenic Seaways, η Anek Lines και η Superfast Ferries, καθώς αυτές κατέχουν το σημαντικότερο μερίδιο αγοράς στον κλάδο. Απώτερος σκοπός της εργασίας, βέβαια, είναι η εξέταση της πορείας του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας την περίοδο που η ελληνική και η παγκόσμια οικονομία δέχθηκε ισχυρά πλήγματα και βρέθηκε αντιμέτωπη με ποικίλες αλλαγές εξαιτίας της εμφάνισης της πανδημίας Covid-19. Για την πραγματοποίηση της ανάλυσης διερευνούνται κριτικά οι βασικότεροι αριθμοδείκτες. Μέσω των αριθμοδεικτών μελετώνται ορισμένες βασικές μεταβλητές, όπως η αποδοτικότητα, η ρευστότητα, το περιθώριο κέρδους, η διάρθρωση κεφαλαίων και εξάγονται ασφαλή συμπεράσματα για την πορεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών, γεγονός που βοηθά στη λήψη αποφάσεων των ενδιαφερόμενων μερών τους. Έπειτα, αφού παρουσιαστούν οι χρηματοοικονομικοί και μη κίνδυνοι που απειλούν τις εταιρείες του κλάδου και εντοπιστούν οι συνέπειες του Covid-19, γίνεται αναφορά στην πρόβλεψη πτώχευσής τους, η οποία διενεργείται με βάση το μοντέλο του Altman Z-Score. Τα ευρήματα της ανάλυσης έδειξαν ότι ο κλάδος της ακτοπλοΐας βρίσκεται εν μέσω ύφεσης, με τις εξεταζόμενες επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν κυρίως κάποια προβλήματα ρευστότητας και αποδοτικότητας. Παρότι την περίοδο 2016-2019 υπήρξε άνοδος της επιβατικής κίνησης και βελτίωση του κύκλου εργασιών των εταιρειών, ο κλάδος δεν κατόρθωσε να βελτιώσει τους χρηματοοικονομικούς του δείκτες. Το αποκορύφωμα, μάλιστα, ήταν το 2020, καθώς η εμφάνιση της πανδημικής κρίσης προκάλεσε ισχυρό πλήγμα στις εταιρείες του κλάδου και χειροτέρευσε τα οικονομικά τους δεδομένα, δημιουργώντας ανησυχίες για τη μελλοντική τους πορεία. Μέσα από το μοντέλο του Altman διαπιστώθηκε, ακόμη, ότι εγκυμονούν κίνδυνοι για τη βιωσιμότητά των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς οι δείκτες Ζ-Score βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, οι συγχωνεύσεις μεταξύ εταιρειών αποτελούν μονόδρομο, προκειμένου να καταστούν βιώσιμες και ανταγωνιστικές και να ανταπεξέλθουν στις δυσμενείς συγκυρίες.