Η επίδραση του ψηφιακού μάρκετινγκ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην αγορά ηλεκτρονικών συσκευών κατά την διάρκεια της πανδημίας στην Ελλάδα

Φάκος, Αθανάσιος (2023-05)

ENGLISH ABSTRACT: In recent years, with the evolution of technology and the widespread use of the internet and social media, commerce has taken on multifaceted dimensions. The advent of the coronavirus pandemic played a major role in this development for our country, which de facto led consumers to online shopping. On the other hand, in order to ensure their viability, businesses have been forced to set up online stores and implement social media strategies. Some of them already had them, so all they had to do was evolve their strategies using digital marketing tools, while others had to start from scratch. Therefore, the purpose of this paper is to investigate the impact of digital marketing and social media on the electronic devices market during the pandemic in Greece. The sub-objectives of the research conducted were to investigate whether and to what extent electronic transactions increased during the pandemic and also during which of the three periods of the restrictive measures against the spread of the coronavirus in Greece the highest percentage of purchases of electronic devices took place. Furthermore, regarding the degree of influence of digital marketing techniques on consumers, it was appropriate to investigate the reason that led consumers to make online purchases and whether they were influenced by the advertisements shown to them on social media. In order to achieve this purpose, a survey was conducted on a sample of 72 consumers in our country using a closed-ended questionnaire, the data of which are presented in chapter six. According to the research results, online transactions seem to have increased during the pandemic, specifically during the second lockdown period. On the other hand, while consumers were driven to online shops due to better value for money of the products, a larger percentage seemed to be influenced regarding their shopping habits by the advertisements displayed on social media. The conclusion is that consumers on the one hand increased their online purchases of electronic devices and businesses were able to exert influence through digital marketing.

Τα τελευταία χρόνια με την εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και την ευρεία χρήση του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τα εμπόριο έχει λάβει πολύπλευρες διαστάσεις. Στην εξέλιξη αυτή μεγάλο ρόλο για την χώρα μας έπαιξε και η έλευση της πανδημίας του κορονοϊού, η οποία οδήγησε εκ των πραγμάτων τους καταναλωτές στις ηλεκτρονικές αγορές. Από την άλλη οι επιχειρήσεις για να εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα τους αναγκάστηκαν να δημιουργήσουν ηλεκτρονικά καταστήματα και να εφαρμόσουν στρατηγικές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μερικές από αυτές διέθεταν ήδη, οπότε το μόνο που χρειάστηκε ήταν να εξελίξουν τις στρατηγικές τους χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του ψηφιακού μάρκετινγκ, ενώ άλλες έπρεπε να ξεκινήσουν από το μηδέν. Σκοπός λοιπόν την συγκεκριμένης εργασίας είναι να ερευνήσει την επίδραση του ψηφιακού μάρκετινγκ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην αγορά ηλεκτρονικών συσκευών κατά την διάρκεια της πανδημίας στην Ελλάδα. Οι επιμέρους στόχοι της έρευνας που διενεργήθηκε ήταν να ερευνηθεί αν και κατά πόσο αυξήθηκαν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές κατά την διάρκεια της πανδημίας αλλά και σε ποια από τις τρείς περιόδους ισχύος των περιοριστικών μέτρων στην χώρα μας πραγματοποιήθηκε το μεγαλύτερο ποσοστό αγορών ηλεκτρονικών συσκευών. Επιπλέον αναφορικά με τον βαθμό επιρροής των καταναλωτών από τις τεχνικές ψηφιακού μάρκετινγκ σκόπιμο ήταν να ερευνηθεί ο λόγος που οδήγησε τους καταναλωτές στην διενέργεια ηλεκτρονικών αγορών αλλά και κατά πόσο αυτοί επηρεάστηκαν από τις διαφημίσεις που τους προβλήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σκοπού διενεργήθηκε έρευνα σε δείγμα 72 καταναλωτών στην χώρα μας με την χρήση ερωτηματολογίου κλειστού τύπου, του οποίου τα δεδομένα παρατίθενται στο κεφάλαιο έξι. Σύμφωνα με τα ερευνητικά αποτελέσματα οι ηλεκτρονικές συναλλαγές φαίνεται να αυξήθηκαν κατά την διάρκεια της πανδημίας και συγκεκριμένα κατά την περίοδο του δεύτερου lockdown. Από την άλλη ενώ οι καταναλωτές οδηγήθηκαν στα ηλεκτρονικά καταστήματα λόγω καλύτερης σχέσης ποιότητας- τιμής των προϊόντων, το μεγαλύτερο ποσοστό έδειξε να επηρεάζεται σχετικά με τις αγοραστικές του συνήθειες από τις διαφημίσεις που προβάλλονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι οι καταναλωτές από την μία αύξησαν τις αγορές ηλεκτρονικών συσκευών μέσω του διαδίκτυο ενώ παράλληλα οι επιχειρήσεις κατάφεραν να ασκήσουν επιρροή μέσω του ψηφιακού μάρκετινγκ.