Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην αποτελεσματικότητα της ηγεσίας στους χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας
This paper reviews the role of emotional intelligence in leadership effectiveness in health care settings. Emotional intelligence is a different intelligence that consists of a set of skills that helps an individual to perceive their own emotions and those around them in order to improve their interpersonal relationships. Leadership in simple terms is the process by which an individual influences a group to achieve a common goal For leadership to be successful, high emotional intelligence is a prerequisite. This prerequisite is also applicable in the nerve-wracking field of health, where teamwork, cooperation and proper coordination are required, often under highly stressful situations. The leader wants to ensure the proper functioning of the area, a friendly working environment, healthy collegial relationships ,avoiding conflicts and solving problems that arise to make the right decisions in critical situations. The human resources that work in health care services are required under adverse conditions to offer their best performance so that patients and users of health services receive the best quality of care. In order to achieve the above, health professionals and especially nurses during the work must have characteristics of emotional intelligence, so that patients have better care and they themselves have less work stress. Through the literature review conducted, it appeared that the role of emotional intelligence in health care settings in terms of leadership is very important and can only have a positive impact. For the literature review the electronic library of Neapolis University and Google Scholar and Pubmed databases were used. This could not be achieved if there was not an emotionally intelligent leader in the room who is called upon to face the opportunities and take advantage of them and any problems that arise in order to resolve them in the best possible way. The leader formulates a strategy, is a good listener, is open to suggestions in order to build trusting relationships with other team members, inspires visions and motivates. ll of the above aims to provide better care for health users but also to ensure satisfaction and less burnout of employees. Through the review of research, the positive contribution of the combination of emotional intelligence and leadership in health care settings is evident.
Thesis
Στην παρούσα εργασία γίνεται μία ανασκόπηση σχετικά με τον ρόλο της συναισθηματικής νοημοσύνης στην αποτελεσματικότητα της ηγεσίας στους χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μια διαφορετική νοημοσύνη που απαρτίζεται από ένα σύνολο δεξιοτήτων που βοηθά το άτομο να αντιληφθεί τα δικά του συναισθήματα και των γύρω του με σκοπό τη βελτίωση των διαπροσωπικών του σχέσεων. Η ηγεσία με απλά λόγια είναι η διαδικασία με την οποία ένα άτομο επηρεάζει μια ομάδα για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Για να είναι πετυχημένη μια ηγεσία απαραίτητη προϋπόθεση είναι η υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, αυτή η προϋπόθεση βρίσκει εφαρμογή και στον νευραλγικό τομέα της υγείας, όπου εκεί απαιτείται ομαδικότητα, συνεργασία και σωστός συντονισμός πολλές φορές κάτω από έντονα στρεσσογόνες καταστάσεις. Ο ηγέτης θέλει να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία του χώρου, ένα φιλικά διαμορφωμένο εργασιακό περιβάλλον ,υγιείς συναδελφικές σχέσεις, ,αποφυγή των συγκρούσεων και επίλυση των προβλημάτων που θα προκύπτουν για να παίρνονται οι σωστές αποφάσεις σε κρίσιμες καταστάσεις .Το ανθρώπινο δυναμικό που εργάζεται στους χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας καλείται κάτω από αντίξοες συνθήκες να προσφέρει τα μέγιστα των επιδόσεων του έτσι ώστε οι ασθενείς αλλά και οι χρήστες των υγειονομικών υπηρεσιών να λάβουν την καλύτερη ποιότητα φροντίδας. Αυτό δε θα μπορούσε να επιτευχθεί αν δεν υπήρχε στο χώρο ένας συναισθηματικά νοήμων ηγέτης που καλείται να έρθει αντιμέτωπος με τις ευκαιρίες και να τις εκμεταλλευτεί αλλά και με τα τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν για να τα επιλύσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ο ηγέτης διαμορφώνει μια στρατηγική, είναι καλός ακροατής, ανοιχτός σε προτάσεις ώστε να δημιουργήσει σχέσεις εμπιστοσύνης με τα άλλα μέλη της ομάδας, εμπνέει οράματα και παρακινεί τους εργαζόμενους σε νέους τρόπους εργασίας με σκοπό την βελτίωση της απόδοσής τους. Λόγω της φύσεως των επαγγελμάτων υγείας που στηρίζεται στην ομαδικότητα φροντίζει να εξασφαλίζει άριστες διαπροσωπικές σχέσεις ,μπαίνει στη θέση των υφισταμένων του και βλέπει τα θέματα από την δική τους οπτική γωνία. Όλα τα παραπάνω αποσκοπούν στην καλύτερη παροχή φροντίδας των χρηστών υγείας αλλά και στην ικανοποίηση και λιγότερη εξουθένωση των εργαζομένων .Μέσα από την ανασκόπηση ερευνών φαίνεται η θετική συμβολή του συνδυασμού της συναισθηματικής νοημοσύνης και της ηγεσίας στους χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας.