Ο ρόλος της κουλτούρας της εκπαιδευτικής μονάδας και των χαρακτηριστικών των εκπαιδευτικών στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση των διδακτικών μεθόδων και τεχνικών
ENGLISH ABSRTACT Education is a dynamic and constantly evolving field in response to social changes, pedagogical developments and student needs. In this context, the detailed study programs (STU) are formulated by the Ministry of Education with the aim of delimiting the rules for teaching and conducting the courses in order to meet these needs. In this context the importance of not only addressing course structures and content but also examining wider factors such as school policies and practices. Central to this process is the transformative change in the culture of each school, which requires continuous efforts to shape teaching conditions and internal factors. In addition to the internal conditions of a school as a factor affecting the implementation of an ALS, several researchers have examined the contribution of teaching methods and techniques applied by teachers. The methods and techniques applied are also referred to in the literature as teaching styles. This specific research paper aims to examine the role that the culture of the educational unit and the characteristics of the teachers can have during teaching, in the implementation of the detailed curricula, to teachers of secondary education in schools in Cyprus. At the same time, it will be examined whether gender can be influenced by specific dimensions of the school culture in the implementation of the detailed curricula and finally whether the type of work, i.e. whether a teacher is permanent or substitute, can predict the teaching method he will follow. Regarding the correlation between the dimensions of the culture of the educational unit and the teaching styles followed by a teacher, it has been shown that there are dimensions of culture that can positively or negatively affect specific teaching styles. Regarding the elements of school culture that may affect the two genders in the implementation of the curriculum for learning the subjects in Cyprus schools, the research has shown that professional support, and professional attitude and interest are the two dimensions in which there are differences by gender.More specifically, men seek professional support more, with women acting more independently, while the exact opposite trend occurs with professional attitude and interest where women tend to have higher percentages. Finally, regarding whether the type of work can predict the design and implementation of teaching methods and techniques, i.e. the teaching styles applied by a teacher during teaching, it was found that this is possible in one third of the cases. It is possible that this variable will give higher percentages in combination with others.
Thesis
Η εκπαίδευση αποτελεί ένα δυναμικό και συνεχώς εξελισσόμενο τομέα ως απάντηση στις κοινωνικές αλλαγές, τις παιδαγωγικές εξελίξεις και τις ανάγκες των μαθητών. Σε αυτό το πλαίσιο, τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών (ΑΠΣ) διαμορφώνονται από το υπουργείο παιδείας με σκοπό την οριοθέτηση των κανόνων διδασκαλίας και διεξαγωγής των μαθημάτων ώστε να καλύψουν τις ανάγκες αυτές. Σημαντικές πτυχές προς την υλοποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων κατέχουν, τόσο η κουλτούρα της εκπαιδευτικής μονάδας, όσο και οι διδακτικές μέθοδοι και τεχνικές που ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί . Κεντρική θέση σε αυτή τη διαδικασία κατέχει η μετασχηματιστική αλλαγή στην κουλτούρα κάθε σχολείου, που απαιτεί συνεχείς προσπάθειες για τη διαμόρφωση των συνθηκών διδασκαλίας και των εσωτερικών παραγόντων. Πέραν των εσωτερικών συνθηκών ενός σχολείου ως παράγοντα που επηρεάζει την εφαρμογή ενός ΑΠΣ, αρκετοί ερευνητές εξέτασαν την συνεισφορά των διδακτικών μεθόδων και τεχνικών που εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί. Οι μέθοδοι και οι τεχνικές που εφαρμόζονται αναφέρονται στη βιβλιογραφία και ως διδακτικά στυλ. H συγκεκριμένη ερευνητική εργασία στόχο έχει να εξετάσει τον ρόλο που μπορεί να έχει η κουλτούρα της εκπαιδευτικής μονάδας και τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών κατά τη διδασκαλία, στην εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών, σε εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολεία της Κύπρου. Παράλληλα θα εξεταστεί κατά πόσο το φύλο μπορεί να επηρεαστεί από συγκεκριμένες διαστάσεις της σχολικής κουλτούρας στην εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών και τέλος αν ο τύπος εργασίας, δηλαδή αν κάποιος εκπαιδευτικός είναι μόνιμος ή αναπληρωτής, μπορεί να προβλέψει τη διδακτική μέθοδο που θα ακολουθήσει. Αναφορικά με τη συσχέτιση ανάμεσα στις διαστάσεις της κουλτούρας της εκπαιδευτικής μονάδας και στα διδακτικά στυλ που ακολουθεί κάποιος εκπαιδευτικός, έχει φανεί ότι υπάρχουν διαστάσεις κουλτούρας που μπορεί να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά, συγκεκριμένα στυλ διδασκαλίας. Όσον αφορά τα στοιχεία σχολικής κουλτούρας που μπορεί να επηρεάσουν τα δύο φύλα στην εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών για την εκμάθηση των μαθημάτων σε σχολεία της Κύπρου, η έρευνα έχει δείξει ότι η επαγγελματική υποστήριξη, και η επαγγελματική στάση και ενδιαφέρον αποτελούν τις δύο διαστάσεις στις οποίες υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανά φύλο. Πιο συγκεκριμένα, οι άντρες επιζητούν περισσότερο την επαγγελματική υποστήριξη, με τις γυναίκες να δρουν πιο ανεξάρτητα, ενώ η ακριβώς αντίστροφη τάση συμβαίνει με την επαγγελματική στάση και ενδιαφέρον όπου οι γυναίκες τείνουν να έχουν μεγαλύτερα ποσοστά. Τέλος, αναφορικά με το αν ο τύπος εργασίας μπορεί να προβλέψει το σχεδιασμό και την υλοποίηση των διδακτικών μεθόδων και τεχνικών, δηλαδή τα διδακτικά στυλ που εφαρμόζει ένας καθηγητής κατά τη διδασκαλία, διαπιστώθηκε ότι αυτό είναι δυνατό στο ένα τρίτο των περιπτώσεων. Πιθανόν η συγκεκριμένη μεταβλητή να προσδώσει υψηλοτέρα ποσοστά σε συνδυασμό με άλλες.