Διερεύνηση της εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών σε σχέση με τα χαρακτηριστικά της ηθικής ηγεσίας
ENGLISH ABSTRACT Work satisfaction, a significant aspect of organizational and operational psychology, has been extensively studied in the literature, as it pertains to the functioning of both private enterprises and public organizations. Among the factors identified to play a crucial role in work satisfaction is that of leadership. Specifically, numerous studies have focused on the role of ethical leadership in the work satisfaction exhibited by management. The results of these research efforts have identified a robust correlation among these factors, which vary depending on various demographic characteristics. In this context, this postgraduate thesis delves deeply into the role and impact of ethical leadership on the work satisfaction of educators. For the purpose of investigating this topic, quantitative data analysis was employed, utilizing data collected from 211 teachers working in secondary schools in Western Thessaloniki. It was found that the development of educators is positively associated with ethical orientation, justice, power distribution, sustainability, ethical guidance, role clarification, and integrity. Additionally, collaboration with school administration is positively correlated with ethical orientation, justice, power distribution, sustainability, ethical guidance, role definition, and integrity. Lastly, satisfaction with the director is positively associated with ethical orientation, ethical guidance, sustainability, role definition, and integrity, and negatively correlated with justice and power distribution. Furthermore, it was observed that the dimensions of ethical leadership significantly contribute to predicting work satisfaction. Specifically, higher scores in ethical orientation and integrity are linked to increased work satisfaction. Conversely, justice shows a positive (reversed) relationship, indicating that lower scores in this dimension are associated with higher job satisfaction. Finally, regarding whether work satisfaction differs based on gender, it was simultaneously possible to explore the paradox of the satisfied worker. More specifically, a significant difference in the mean values of work satisfaction was identified between the two genders, with men being more satisfied. For the needs of this specific research, a questionnaire was created which explores the dimensions of job satisfaction from the school leadership.
Thesis
Η εργασιακή ικανοποίηση που αποτελεί κομμάτι της επιχειρησιακής και οργανωσιακής ψυχολογίας είναι ένα από τα πιο μελετημένα αντικείμενα στην βιβλιογραφία μιας και αφορά την λειτουργία τόσο των ιδιωτικών επιχειρήσεων όσο και των δημοσίων οργανισμών. Ανάμεσα στους παράγοντες που έχουν διαπιστωθεί να παίζουν σημαντικό ρόλο στην εργασιακή ικανοποίηση είναι και αυτός της ηγεσίας. Πιο συγκεκριμένα αρκετές μελέτες εστίασαν στο ρόλο της ηθικής ηγεσίας στην εργασιακή ικανοποίηση που εμφανίζει μια διοίκηση. Τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών διέκριναν μια ισχυρή συσχέτιση ανάμεσα σε αυτούς τους παράγοντες οι οποίοι διαφοροποιούνται ανάλογα με διάφορα δημογραφικά χαρακτηριστικά. Σε αυτό το πλαίσιο, η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία διερευνά σε βάθος το ρόλο και την επίδραση της ηθικής ηγεσίας στην εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών. Για τις ανάγκες διερεύνησης αυτού του θέματος χρησιμοποιήθηκε ποσοτική ανάλυση δεδομένων που συλλέχθηκαν από 211 καθηγητές/τριες οι οποίοι/ες εργάζονται σε σχολεία περιοχής ευθύνης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης. Διαπιστώθηκε ότι η ανάπτυξη των εκπαιδευτικών συσχετίζεται θετικά με τον ηθικό προσανατολισμό, τη δικαιοσύνη, την κατανομή ισχύος, τη βιωσιμότητα, την ηθική καθοδήγηση, τη διευκρίνιση ρόλων, και την ακεραιότητα. Επιπλέον, η συνεργασία της σχολικής διοίκησης συσχετίζεται θετικά με τον ηθικό προσανατολισμό, τη δικαιοσύνη, τη κατανομή εξουσίας, τη βιωσιμότητα, την ηθική καθοδήγηση, τον καθορισμό ρόλων, και την ακεραιότητα. Τέλος, η ικανοποίηση από τον/την διευθυντή/ρια συσχετίζεται θετικά με τον ηθικό προσανατολισμό, την ηθική καθοδήγηση, τη βιωσιμότητα, τον καθορισμό ρόλων, και την ακεραιότητα και αρνητικά με τη δικαιοσύνη, και την κατανομή εξουσίας λόγω της αντίστροφης σχέσης. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι οι διαστάσεις μιας ηθικής ηγεσίας συμβάλλουν σημαντικά στην πρόβλεψη της εργασιακής ικανοποίησης. Συγκεκριμένα, οι υψηλότερες βαθμολογίες στον ηθικό προσανατολισμό και την ακεραιότητα συνδέονται με αυξημένη εργασιακή ικανοποίηση. Επίσης, η δικαιοσύνη εμφανίζει μια θετική (αντίστροφη) σχέση, υποδεικνύοντας ότι οι χαμηλότερες βαθμολογίες σε αυτή τη διάσταση συνδέονται με υψηλότερη εργασιακή ικανοποίηση. Τέλος, αναφορικά με το αν η εργασιακή ικανοποίηση διαφοροποιείται με βάση τον παράγοντα φύλο ήταν δυνατό να διερευνηθεί ταυτόχρονα και το παράδοξο της ικανοποιημένης εργαζόμενης. Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι υπάρχει σημαντική διαφορά στις μέσες τιμές εργασιακής ικανοποίησης ανάμεσα στα δύο φύλα, με τους άντρες να είναι περισσότερο ικανοποιημένοι από τις γυναίκες. Για τις ανάγκες τις συγκεκριμένης έρευνας δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο διερευνά τις διαστάσεις της εργασιακής ικανοποίησης από τη σχολική ηγεσία.