Στύλ ηγεσίας-χαρακτηριστικά διευθυντή/ντριας και άγχος εκπαιδευτικών Δ.Π.Ε Αχαϊας
ENGLISH ABSTRACT The diploma thesis entitled "Leadership style-Characteristics of the principal and stress of teachers of P.E.D. Achaia" analyzes the relationship between the leadership style of principals and the stress faced by Primary Education teachers in the region of Achaia. This research was carried out through a series of questionnaires to P.E.D. teachers working in the region of Achaia, in order to explore their perception of the leadership style of their managers and the level of stress they feel. The thesis analyzes the different leadership styles that a principal can use and how they affect teachers. It also examines the level of stress experienced by teachers and how this may relate to the leadership style that is applied in their workplace. Studying the results of the research, it emerges that the leader's leadership style is directly related to his character and his reaction to each challenge. However, leadership as perceived by teachers does not appear to be highly related to their stress levels. Common leadership characteristics do not have the same impact on teachers' work experiences. In other words, we find that principals' leadership style cannot greatly affect, positively or negatively, teachers' stress. This thesis attempts to contribute to the understanding of the relationship between leadership style and stress in the field of education, but it appears that other factors are rather more decisive, at least in the field of education. Future researchers, through this thesis, can further develop the research, specifically regarding the factors influencing leadership and causing work stress, which seems to be unrelated to leadership.
Thesis
Η διπλωματική εργασία με τίτλο «Στυλ ηγεσίας-Χαρακτηριστικά διευθυντή/-ντριας και άγχος εκπαιδευτικών Δ.Π.Ε. Αχαΐας» αναλύει τη σχέση μεταξύ του στυλ ηγεσίας των διευθυντών/-ντριών και του άγχους που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην περιοχή της Αχαΐας. Αυτή η έρευνα πραγματοποιήθηκε με μια σειρά ερωτηματολογίων σε εκπαιδευτικούς Π.Ε. που εργάζονται στην περιοχή της Αχαΐας, με σκοπό να διερευνηθεί η αντίληψή τους για το στυλ ηγεσίας των διευθυντών/-ντριών τους και το επίπεδο άγχους που αισθάνονται. Η διπλωματική εργασία αναλύει τα διάφορα στυλ ηγεσίας που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας διευθυντής/-ντρια και πώς αυτά επηρεάζουν τους εκπαιδευτικούς. Επίσης, εξετάζει το επίπεδο άγχους που αισθάνονται οι εκπαιδευτικοί και πώς αυτό μπορεί να συσχετιστεί με το στυλ ηγεσίας που εφαρμόζεται στον εργασιακό τους χώρο. Μελετώντας τα αποτελέσματα της έρευνας, προκύπτει ότι το στυλ ηγεσίας του ηγέτη σχετίζεται άμεσα με τον χαρακτήρα του και την αντίδραση του στην εκάστοτε πρόκληση. Ωστόσο, η ηγεσία όπως τις αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να μην σχετίζεται ιδιαίτερα με τα επίπεδα άγχους τους. Τα κοινά χαρακτηριστικά ηγεσίας δεν έχουν τον ίδιο αντίκτυπο στα εργασιακά βιώματα των εκπαιδευτικών. Με άλλα λόγια, διαπιστώνουμε ο τρόπος ηγεσίας των διευθυντών/-ντριών δεν μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό, θετικά ή αρνητικά, το άγχος των εκπαιδευτικών. Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να συμβάλλει στην κατανόηση της σχέσης μεταξύ του στυλ ηγεσίας και του άγχους στο χώρο της εκπαίδευσης αλλά διαφαίνεται πως άλλοι παράγοντες είναι μάλλον περισσότερο καθοριστικοί τουλάχιστον στον εκπαιδευτικό χώρο. Οι μελλοντικοί ερευνητές, μέσω αυτής της διπλωματικής εργασίας, μπορούν να αναπτύξουν περαιτέρω την έρευνα, ειδικά αναφορικά με τους παράγοντες επηρεασμού της ηγεσίας και της πρόκλησης εργασιακού άγχους, το οποίο φαίνεται πως δεν σχετίζεται με την ηγεσία.