Ηγεσία και γυναίκες στην εκπαίδευση: Δυναμικά χαρακτηριστικά και τρωτά στοιχεία στα σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Κω.
ENGLISH ABSTRACT Gendered leadership in education, women representation in the administrative positions of school units and their effectiveness are not independent issues but interwoven with each other, they connect with everyday life, social norms and the established ideas and are directly related to equality issues between the two sexes, meritocracy and justice. The purpose of this paper is to investigate, evaluate and capture the positive and negative elements, opportunities, needs and problems that characterize female leadership positions in Primary Education schools. It was considered appropriate to define a specific study sample and conduct qualitative research, via interviews, involving female and male principals of the primary schools in Kos, in order to draw the sufficient amount of information, experiences, contrasts and similarities that will lead to sufficient, complete and safe conclusions. The analysis of the findings showed that the positions of responsibility of the schools in the study area are occupied by women and men almost equally. School unit leaders experience stress and concerns about meeting daily needs but also joys that result from the smooth running of the school unit and the achievement of goals. They develop and create bonds of cooperation and respect with their colleagues, students and parents. They are interested in the development of the school unit in the future and the progress of the student potential, the cultivation of right thoughts and practices and the adoption of healthy behaviors by students. The positions of male principals are no different from those of female principals. After all, those in managerial positions have specific legal obligations to fulfill and official duties to serve. Therefore, they act accordingly, without deviations, regardless of their gender or other factors
Thesis
Η έμφυλη ηγεσία στην εκπαίδευση, η αντιπροσώπευση των γυναικών στις διοικητικές θέσεις των σχολικών μονάδων και η αποτελεσματικότητα αυτών είναι θέματα όχι ανεξάρτητα αλλά συνυφασμένα μεταξύ τους, άπτονται της καθημερινότητας, των κοινωνικών νορμών και των κατεστημένων και σχετίζονται άμεσα με την ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα, την αξιοκρατία και τη δικαιοσύνη. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να ερευνήσει, να αξιολογήσει και να αποτυπώσει τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία, τις ευκαιρίες, τις ανάγκες και τα προβλήματα που χαρακτηρίζουν τις γυναικείες ηγετικές θέσεις στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Θεωρήθηκε σκόπιμο να καθοριστεί συγκεκριμένο δείγμα μελέτης και να διενεργηθεί ποιοτική έρευνα, μέσω συνεντεύξεων, ανάμεσα στις διευθύντριες αλλά και τους διευθυντές των δημοτικών σχολείων της Κω, ώστε να αντληθεί η ικανή ποσότητα πληροφοριών, εμπειριών, αντιθέσεων και ομοιοτήτων που θα οδηγήσει σε επαρκή, ολοκληρωμένα και ασφαλή συμπεράσματα. Η ανάλυση των ευρημάτων έδειξε ότι οι θέσεις ευθύνης των σχολείων της περιοχής μελέτης καταλαμβάνονται από γυναίκες και άντρες σχεδόν ισόποσα. Οι ηγέτιδες των σχολικών μονάδων βιώνουν άγχη και ανησυχίες σχετικά με την κάλυψη των καθημερινών αναγκών αλλά και χαρές που προκύπτουν από την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την επίτευξη των στόχων. Αναπτύσσουν και δημιουργούν δεσμούς συνεργασίας και σεβασμού με τους συναδέλφους τους, τους μαθητές και τους γονείς. Ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη της σχολικής μονάδας στο μέλλον και την πρόοδο του μαθητικού δυναμικού, την καλλιέργεια σωστών σκέψεων και πρακτικών και την υιοθέτηση υγιών συμπεριφορών από τους μαθητές. Οι θέσεις των διευθυντών δεν διαφέρουν από αυτές των διευθυντριών. Άλλωστε, όσες και όσοι βρίσκονται σε διευθυντικές θέσεις έχουν συγκεκριμένες νομικές υποχρεώσεις να ικανοποιήσουν και υπηρεσιακά καθήκοντα να εξυπηρετήσουν. Επομένως, ενεργούν συμφώνως, χωρίς παρεκκλίσεις, ανεξάρτητα από το φύλο τους ή άλλα στοιχεία.