Η Αποτελεσματική Εκπαιδευτική Ηγεσία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 1980 έως σήμερα και η σχέση της με την Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών

Κωνσταντίνου, Ανδρέας (2025)

ENGLISH ABSTRACT The purpose of this thesis is to investigate the perceptions of secondary school principals in Cyprus, as leaders of their school units, regarding the exercise of effective educational leadership and its relationship to the evaluation of teachers. To this end a literature review was conducted and qualitative research was carried out to answer specific research questions through the method of interviewing, aiming to collect and analyze qualitative data. For the research, ten secondary school principals in Cyprus were interviewed, who were recorded, transcribed, their answers were analyzed, and the conclusions of the research were drawn. The results showed that effective leadership in secondary education is based on communication, empathy, and organizational skills. These skills, combined with an ethical and evaluative approach, create a positive climate, promote cooperation, and enhance professional development. This leadership contributes to the quality of education, the well-being of students, and the achievement of educational goals. It is evident that educational leadership and teacher evaluation are two interrelated factors that contribute to the effectiveness of school units. Through the evaluation of the school unit's educational work, leaders could enhance the professional development of teachers, create a positive climate, strengthen cooperation and interaction, and promote the quality of educational leadership.

Thesis

Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνήσει τις αντιλήψεις των διευθυντών/ντριών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο, ως ηγέτες των σχολικών τους μονάδων, όσον αφορά την άσκηση της αποτελεσματικής εκπαιδευτικής ηγεσίας και την σχέση της με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Για τον σκοπό αυτόν έγινε βιβλιογραφική ανασκόπηση και διεξάχθηκε ποιοτική έρευνα, για την απάντηση συγκεκριμένων ερευνητικών ερωτημάτων, δια της μεθόδου λήψης ημιδομημένων συνεντεύξεων στοχεύοντας στην συλλογή και ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Για τον σκοπό της έρευνας δέκα διευθυντές/ντριες σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο έδωσαν συνεντεύξεις οι οποίες καταγράφηκαν, απομαγνητοφωνήθηκαν, αναλυθήκαν οι απαντήσεις τους και εξάχθηκαν τα συμπεράσματα της έρευνας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αποτελεσματική ηγεσία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση βασίζεται σε δεξιότητες επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και οργάνωσης. Αυτές οι δεξιότητες, σε συνδυασμό με την ηθική και την αξιολογική προσέγγιση, δημιουργούν ένα θετικό κλίμα, προωθούν τη συνεργασία και ενισχύουν την επαγγελματική ανάπτυξη. Η ηγεσία αυτή συμβάλλει στην ποιότητα της εκπαίδευσης, στην ευημερία των μαθητών και στην επιτυχία των εκπαιδευτικών στόχων. Καταδεικνύεται ότι η εκπαιδευτική ηγεσία και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αποτελούν δύο αλληλένδετους παράγοντες που συμβάλλουν στην αποτελεσματικότητα των σχολικών μονάδων. Μέσω της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου σχολικής μονάδας οι ηγέτες έχουν την ευκαιρία να ενισχύσουν την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, να δημιουργήσουν ένα θετικό κλίμα, να ενισχύσουν την συνεργασία και την αλληλεπίδραση, και να προωθήσουν την ποιότητα της εκπαιδευτικής ηγεσίας.