Στρατηγικές Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού στον Ελληνικό Δημόσιο Τομέα: Προκλήσεις και Προοπτικές
ENGLISH ABSTRACT This paper examines Human Resource Management (HRM) in the public sector, focusing on three key research questions: recruitment practices, skills development and efficiency improvement strategies. Through the analysis of Greek and international literature, the challenges and constraints faced by public organizations are highlighted, as well as proposals for enhancing their efficiency and effectiveness. Recruitment practices are examined as a critical factor for the functionality and performance of public services. The analysis demonstrates the importance of transparency, meritocracy and flexibility in recruitment processes. In addition, strategies are proposed to address the time-consuming and bureaucratic procedures, which often limit the competitiveness of the public sector. The development of skills and professional training of civil servants are analyzed through the combined application of the Resource Value Model (RBV) and the Behavioral Model (BV). The need for systematic training and the use of modern technologies that enhance knowledge, commitment and performance is highlighted. Strategies for improving efficiency include the integration of good international practices, such as the use of digital tools and the promotion of inclusion and innovation. Particular emphasis is placed on the development of a culture of continuous learning and motivation, which contributes to the sustainability and competitiveness of the public sector. The paper concludes with proposals for strengthening HRM in the public sector, highlighting the need for strategies that combine resource management and the improvement of human behavior. At the same time, the limitations related to the lack of flexibility and resources are recognized, while measures are proposed to address them.
Thesis
Η παρούσα εργασία εξετάζει τη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΔΑΔ) στον δημόσιο τομέα, εστιάζοντας σε τρία βασικά ερευνητικά ερωτήματα: τις πρακτικές προσλήψεων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και τις στρατηγικές βελτίωσης της αποδοτικότητας. Μέσα από την ανάλυση ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας, αναδεικνύονται οι προκλήσεις και οι περιορισμοί που αντιμετωπίζουν οι δημόσιοι οργανισμοί, καθώς και οι προτάσεις για την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητάς τους. Οι πρακτικές προσλήψεων εξετάζονται ως κρίσιμος παράγοντας για τη λειτουργικότητα και την απόδοση των δημοσίων υπηρεσιών. Η ανάλυση καταδεικνύει τη σημασία της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ευελιξίας στις διαδικασίες πρόσληψης. Επιπλέον, προτείνονται στρατηγικές για την αντιμετώπιση των χρονοβόρων και γραφειοκρατικών διαδικασιών, που συχνά περιορίζουν την ανταγωνιστικότητα του δημόσιου τομέα. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων και η επαγγελματική κατάρτιση των δημοσίων υπαλλήλων αναλύονται μέσα από τη συνδυαστική εφαρμογή της Σχολής Αξιοποίησης Πόρων (RBV) και της Συμπεριφορικής Σχολής (BV). Αναδεικνύεται η ανάγκη για συστηματική εκπαίδευση και η χρήση σύγχρονων τεχνολογιών που ενισχύουν τη γνώση, τη δέσμευση και την απόδοση. Οι στρατηγικές βελτίωσης της αποδοτικότητας περιλαμβάνουν την ενσωμάτωση διεθνών καλών πρακτικών, όπως η χρήση ψηφιακών εργαλείων και η προώθηση συμμετοχικότητας και καινοτομίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη μιας κουλτούρας συνεχούς μάθησης και παρακίνησης, που συμβάλλει στη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα του δημόσιου τομέα. Η εργασία καταλήγει σε προτάσεις για την ενίσχυση της ΔΑΔ στον δημόσιο τομέα, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για στρατηγικές που συνδυάζουν τη διαχείριση πόρων και τη βελτίωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Παράλληλα, αναγνωρίζονται οι περιορισμοί που σχετίζονται με την έλλειψη ευελιξίας και πόρων, ενώ προτείνονται μέτρα για την αντιμετώπισή τους.