Η Θέση της γυναίκας στη διοίκηση της εκπαίδευσης : Συγκριτική μελέτη με άλλες χώρες της Ευρώπης

Πάταρα, Ειρήνη (2025-01)

ENGLISH ABSTRACT The position of women in education administration is a critical issue directly linked to the promotion of gender equality. Despite the fact that women outnumber men in the field of education, their participation in leadership positions remains limited, reflecting deeper social stereotypes and institutional barriers. This paper focuses on the position of women in education administration, comparing the Greek reality with that of other European countries. The aim of this paper is to show how women are under-represented in management compared with other European countries and to identify ways of increasing their presence. The methodology of the study is based on a systematic literature review, drawing data from authoritative scientific sources and articles on female leadership and gender stereotypes. The findings reveal the existence of social and institutional barriers such as gender stereotypes and multiple roles that burden women. The comparative analysis highlights practices from Scandinavian and Western European countries that implement gender equality policies. The implementation of specific policies, such as educational mentoring programmes and increasing women's participation in management, will help to reduce gender inequality in education.

Thesis

Η θέση των γυναικών στη διοίκηση της εκπαίδευσης αποτελεί ένα κρίσιμο ζήτημα που συνδέεται άμεσα με την προώθηση της ισότητας των φύλων. Παρά την αριθμητική υπεροχή των γυναικών στον εκπαιδευτικό τομέα, η συμμετοχή τους σε ηγετικές θέσεις παραμένει περιορισμένη, κάτι που αντανακλά βαθύτερα κοινωνικά στερεότυπα και θεσμικά εμπόδια. Η παρούσα εργασία εστιάζει στη θέση των γυναικών στη διοίκηση της εκπαίδευσης, συγκρίνοντας την ελληνική πραγματικότητα με αυτήν άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Ο κύριος στόχος της είναι η ανάδειξη της υποεκπροσώπησης των γυναικών σε ηγετικές θέσεις συγκριτικά και με ευρωπαϊκές χώρες και η ανάδειξη μέτρων που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ενίσχυση της γυναικείας παρουσίας σε αυτές. Η μεθοδολογία της εργασίας βασίστηκε σε συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση, αντλώντας δεδομένα από έγκυρες επιστημονικές πηγές και άρθρα σχετικά με τη γυναικεία ηγεσία και τα έμφυλα στερεότυπα. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ύπαρξη κοινωνικών και θεσμικών εμποδίων, όπως τα έμφυλα στερεότυπα και τους πολλαπλούς ρόλους που επιβαρύνουν τις γυναίκες . Η συγκριτική ανάλυση αναδεικνύει πρακτικές από χώρες της Σκανδιναβίας και της Δυτικής Ευρώπης, οι οποίες εφαρμόζουν πολιτικές που ευνοούν την ισότητα. Η εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων πολιτικής, όπως εκπαιδευτικά προγράμματα καθοδήγησης και ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στη διοίκηση θα συμβάλλουν στην άμβλυνση του φαινομένου της έμφυλης ανισότητας στην εκπαιδευτική ηγεσία.