dc.contributor.advisor | Persefoni Fokiali | |
dc.contributor.advisor | Liopa, Margarita | |
dc.contributor.author | Τριανταφύλλου, Αικατερίνη | |
dc.date.accessioned | 2025-07-10T06:02:40Z | |
dc.date.available | 2025-07-10T06:02:40Z | |
dc.date.issued | 2025-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11728/13065 | |
dc.description | ENGLISH ABSTRACT
Introduction: Blood donation is of vital importance, and a small percentage of donors is sufficient to meet the needs. Understanding the motivations behind blood donation and developing strategies for attracting and retaining donors is crucial. Targeted programs and the analysis of demographic data can enhance participation.
Purpose: The purpose of this study is to identify and evaluate the factors that can strengthen the recruitment and retention of unpaid volunteer blood donors.
Methodology: This study was conducted using the systematic review method. Data were collected from studies published in scientific journals and electronic databases such as PubMed and Google Scholar. The timeframe examined was from January 1, 2019, to December 31, 2024. The reviewed studies were published in Greek and English.
Results: Knowledge about blood donation increases the willingness to donate by reducing fears and misconceptions. Education, awareness campaigns, and the use of technology (such as mobile applications) can enhance participation. Universities, social organizations, and health authorities play a significant role in disseminating accurate information. Studies indicate that the main deterrents to blood donation include a lack of knowledge, fears of pain or disease transmission, poor accessibility, and previous negative experiences. Proposed solutions include educational programs, better communication, flexible blood donation centers, and well-trained medical personnel. Research has shown that financial incentives increase participation in plasma and platelet donors, whereas psychological satisfaction from helping others remains a strong motivation for long-term donors. Additionally, social media has been found to enhance the sense of altruism, contributing to an increase in blood donation. Proper information and post-donation support are also crucial. Furthermore, age and educational level influence motivations, with younger and more educated individuals being driven by social incentives, while older individuals are more influenced by personal experiences.
Conclusions: Most blood donors are motivated by altruism and social responsibility, with their willingness to donate often stemming from personal experiences and awareness of increasing demand. Despite fears and deterrents, donors adopt healthy habits and often become regular donors with significant support from workplace donation programs. It is essential to strengthen education, increase staffing, and promote volunteerism through strategic initiatives and awareness campaigns to increase the number of blood donors. | en_UK |
dc.description.abstract | Εισαγωγή: Η αιμοδοσία είναι ζωτικής σημασίας και αρκεί ένα μικρό ποσοστό αιμοδοτών για την κάλυψη των αναγκών. Η κατανόηση των κινήτρων και η ανάπτυξη στρατηγικών προσέλκυσης και διατήρησης δοτών είναι κρίσιμη. Στοχευμένα προγράμματα και η ανάλυση δημογραφικών δεδομένων μπορούν να ενισχύσουν τη συμμετοχή.
Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η αναγνώριση και αξιολόγηση των παραγόντων που μπορούν να ενισχύσουν την προσέλκυση και την διατήρηση των μη αμειβόμενων εθελοντών αιμοδοτών.
Μεθοδολογία: Η παρούσα εργασία διεξήχθη με τη μέθοδο της συστηματικής ανασκόπησης. Χρησιμοποιήθηκε υλικό από μελέτες δημοσιευμένες σε επιστημονικά περιοδικά και στις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων όπως PubMed, Google Scholar. Το διάστημα που μελετήθηκε ήταν από 01/01/2019 έως 31/12/2024.Οι έρευνες που μελετήθηκαν ήταν δημοσιευμένες στην ελληνική και αγγλική γλώσσα.
Αποτελέσματα: Η γνώση για την αιμοδοσία αυξάνει την πρόθεση δωρεάς, μειώνοντας φόβους και παρανοήσεις. Η εκπαίδευση, οι καμπάνιες ενημέρωσης και η χρήση τεχνολογίας (όπως εφαρμογές κινητών) μπορούν να ενισχύσουν τη συμμετοχή. Σημαντικό ρόλο παίζουν τα πανεπιστήμια, οι κοινωνικές οργανώσεις και οι υγειονομικές αρχές στη διάδοση της σωστής πληροφόρησης. Οι μελέτες αναφέρουν ότι κύριοι αποτρεπτικοί παράγοντες για τη δωρεά αίματος είναι η έλλειψη γνώσεων, οι φόβοι για πόνο ή μετάδοση ασθενειών, καθώς και η κακή πρόσβαση ή προηγούμενες αρνητικές εμπειρίες. Προτείνονται λύσεις όπως εκπαιδευτικά προγράμματα, καλύτερη επικοινωνία, ευέλικτα αιμοδοτικά κέντρα και κατάλληλο ιατρικό προσωπικό. Μελέτες έδειξαν ότι η χρηματική αμοιβή ενισχύει τη συμμετοχή στους δωρητές πλασμάτων και αιμοπεταλίων, ενώ η ψυχική ικανοποίηση από την προσφορά παραμένει ισχυρό κίνητρο για τους παλιούς δωρητές. Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι τα κοινωνικά μέσα ενισχύουν την αίσθηση του αλτρουισμού, συμβάλλοντας στην αύξηση της αιμοδοσίας, ενώ η σωστή πληροφόρηση και η υποστήριξη μετά την αιμοδοσία παραμένουν σημαντικά. Τέλος, η ηλικία και το μορφωτικό επίπεδο επηρεάζουν επίσης τα κίνητρα, με τους νεότερους και πιο μορφωμένους να επηρεάζονται από κοινωνικά κίνητρα και τους ηλικιωμένους από προσωπικές εμπειρίες.
Συμπεράσματα: Οι περισσότεροι αιμοδότες παρακινούνται από τον αλτρουισμό και την κοινωνική ευθύνη, με το κίνητρο της δωρεάς αίματος να προέρχεται κυρίως από προσωπικές ανάγκες και την ενημέρωση για τις αυξημένες απαιτήσεις. Παρά τους φόβους και τις αποτρεπτικές παραμέτρους οι αιμοδότες υιοθετούν υγιεινές συνθήκες και συχνά γίνονται τακτικοί με σημαντική υποστήριξη από τα αιμοδοτικά κέντρα. Κρίνεται αναγκαία η ενίσχυση της εκπαίδευσης, η αύξηση του προσωπικού και η προώθηση του εθελοντισμού μέσω στρατηγικών και ενημερωτικών καμπανιών για την αύξηση των αιμοδοτών. | en_UK |
dc.language.iso | el_GR | en_UK |
dc.publisher | Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημόσιας Διοίκησης, Σχολή Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης, Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου | en_UK |
dc.rights | Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων | en_UK |
dc.subject | αιμοδοσία | en_UK |
dc.subject | ανάλυση δημογραφικών δεδομένων | en_UK |
dc.subject | PubMed | en_UK |
dc.subject | κοινωνικές οργανώσεις και οι υγειονομικές αρχές | en_UK |
dc.title | Αντιλήψεις, στάσεις, και κίνητρα εθελοντών αιμοδοτών: Μια συστηματική ανασκόπηση | en_UK |
dc.title.alternative | Διπλωματική Εργασία η οποία υποβλήθηκε προς απόκτηση Μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στη Δημόσια Διοίκηση στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφος | en_UK |
dc.type | Thesis | en_UK |