Στάσεις και απόψεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την αξιοποίηση εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική πράξη
ENGLISH ABSTRACT The rapid development of Artificial Intelligence (AI) has brought significant and extensive changes to many aspects of daily life, with a particular emphasis on the field of education. Its integration into the educational process represents a new and relatively uncharted domain, offering unique opportunities to enhance both the learning experience and teaching practices. Within this context, the present master's thesis focuses on investigating and analyzing the perceptions and intentions of Greek educators in Primary and Secondary Education regarding the use of AI in teaching practices. It aims to highlight, with appropriate scientific documentation, the demographic and professional characteristics that influence these perceptions and intentions. Specifically, the study examines how various variables, such as gender, educational level, field of specialization, and teaching experience, affect educators’ attitudes and opinions about the use of AI in their teaching. Furthermore, it identifies and analyzes the factors influencing educators' intentions to use AI. The research methodology is based on a combined approach of descriptive analysis and inferential statistical techniques, utilizing a sample of 494 educators primarily from public educational institutions providing Primary and Secondary Education in urban areas, who have received training in Information and Communication Technologies (ICT). Demographic variables, such as gender, school type, specialization, years of experience, and involvement with ICT, are shown to significantly influence educators' attitudes and perceptions. The findings of the research are expected to provide valuable insights into the complex attitudes of educators toward AI, offering a framework for developing strategic initiatives that will facilitate its smooth and effective integration into educational practice.
Thesis
Η ραγδαία ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) έχει επιφέρει σημαντικές και εκτενείς μεταβολές σε πολλές πτυχές της καθημερινής ζωής, με ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της εκπαίδευσης. Η ενσωμάτωσή της στην εκπαιδευτική διαδικασία συνιστά ένα νέο και σχετικά αχαρτογράφητο πεδίο, το οποίο προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για την αναβάθμιση της μαθησιακής εμπειρίας και της διδακτικής πρακτικής. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εστιάζει στη διερεύνηση και την ανάλυση των αντιλήψεων και των προθέσεων Ελλήνων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τη χρήση της ΤΝ στην εκπαιδευτική πράξη, επιχειρώντας να αναδείξει με την κατάλληλη επιστημονική τεκμηρίωση τα δημογραφικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν τις συγκεκριμένες αντιλήψεις και προθέσεις. Πιο συγκεκριμένα, διερευνώνται οι τρόποι με τους οποίους διάφορες μεταβλητές, όπως το φύλο, το επίπεδο σπουδών, ο τομέας εξειδίκευσης και η διδακτική εμπειρία επηρεάζουν τις στάσεις και τις απόψεις των εκπαιδευτικών για τη χρήση της ΤΝ στη διδασκαλία τους. Επιπλέον, προσδιορίζονται και αναλύονται οι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόθεση χρήσης της ΤΝ από τους εκπαιδευτικούς1 . Η μεθοδολογία της έρευνας στηρίζεται σε συνδυαστική προσέγγιση περιγραφικής ανάλυσης και επαγωγικών στατιστικών τεχνικών, χρησιμοποιώντας δείγμα 494 εκπαιδευτικών, οι οποίοι προέρχονται κυρίως από δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε αστικά περιβάλλοντα και έχουν λάβει επιμόρφωση στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Οι δημογραφικές μεταβλητές, όπως το φύλο, το είδος του σχολείου, η ειδικότητα, τα χρόνια εμπειρίας και η ενασχόληση με τις ΤΠΕ, αναδεικνύονται παράγοντες που επηρεάζουν καθοριστικά τις στάσεις και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών. Τα ευρήματα της έρευνας αναμένεται να προσφέρουν πολύτιμες γνώσεις για την κατανόηση των πολύπλοκων στάσεων των εκπαιδευτικών απέναντι στην ΤΝ, παρέχοντας ένα πλαίσιο για την ανάπτυξη στρατηγικών πρωτοβουλιών που θα διευκολύνουν την ομαλή και αποτελεσματική ενσωμάτωσή της στην εκπαιδευτική πράξη.