dc.contributor.advisor | Georgiou, Stelios | |
dc.contributor.author | Ιωαννίδου, Ευαγγελία | |
dc.date.accessioned | 2025-07-10T11:50:16Z | |
dc.date.available | 2025-07-10T11:50:16Z | |
dc.date.issued | 2025-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11728/13087 | |
dc.description | ENGLISH ABSTRACT
This thesis examines the relationship between parents' socioeconomic status (SES) and the
causal attributions they assign to their children's academic performance. The theoretical
framework is based on attribution theory, which distinguishes between internal and external
causes of academic achievement. According to the literature, parents with higher SES tend
to attribute success to internal factors, whereas those with lower SES place greater emphasis
on external factors, which may influence students' self-perception and motivation.
Furthermore, parental involvement is analyzed as a crucial determinant of academic
performance, as it is shaped by educational background and the availability of economic and
social resources. The research methodology includes data collection through questionnaires
and interviews, aiming to analyze parents' perceptions and their correlation with the causal
attributions of their children's performance. The study sample consists of 374 parents from
various socioeconomic backgrounds, and the data are analyzed using Descriptive Statistics,
Correlation Analysis, Chi-Square Test and Post hoc Kruskal-Wallis Test. The statistical
significance of the relationships was tested through the p-value, taking p < 0.05 as the
criterion. The findings indicate that SES significantly influences parents’ causal attributions,
with high-SES parents emphasizing effort and ability as key determinants of success.
Moreover, active parental involvement is shown to be critical in enhancing academic
performance, with support strategies varying according to SES. Additionally, parental self efficacy emerged as a significant factor, as parents with high self-efficacy levels tend to
provide more effective assistance to their children and engage more actively in their school
life. In conclusion, the study highlights the need for educational policies that support low SES families by fostering positive causal attributions and promoting active parental
involvement. Informing and supporting parents on strategies to enhance their children's self confidence could contribute to reducing educational inequalities. Future research could focus
on the long-term impact of these factors on students' academic trajectories | en_UK |
dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τη σχέση μεταξύ του κοινωνικοοικονομικού
επιπέδου (ΚΟΕ) των γονέων και των αιτιακών αποδόσεων στην επίδοση των παιδιών τους.
Το θεωρητικό πλαίσιο βασίζεται στη θεωρία της αιτιακής απόδοσης, η οποία διακρίνει τις
αιτίες της επίδοσης σε εσωτερικές και εξωτερικές. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, οι γονείς
υψηλότερου ΚΟΕ τείνουν να αποδίδουν την επιτυχία σε εσωτερικούς παράγοντες, ενώ
εκείνοι χαμηλότερου ΚΟΕ αποδίδουν μεγαλύτερη σημασία σε εξωτερικούς παράγοντες,
γεγονός που μπορεί να επηρεάζει την αυτοαντίληψη και την κινητοποίηση των μαθητών.
Επιπλέον, η γονεϊκή εμπλοκή αναλύεται ως καθοριστικός παράγοντας της σχολικής
επίδοσης, καθώς επηρεάζεται από το μορφωτικό επίπεδο και τους διαθέσιμους οικονομικούς
και κοινωνικούς πόρους. Η μεθοδολογία της έρευνας περιλαμβάνει τη συλλογή δεδομένων
μέσω ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων, με στόχο την ανάλυση των αντιλήψεων των
γονέων και τη συσχέτισή τους με τις αιτιακές αποδόσεις των επιδόσεων των παιδιών. Το
δείγμα της έρευνας αποτελείται από 374 γονείς διαφορετικών κοινωνικοοικονομικών
στρωμάτων, ενώ τα δεδομένα αναλύονται με Περιγραφική στατιστική, Ανάλυση
συσχέτισης, Έλεγχος χ² (Chi-Square Test) και Post hoc ανάλυση Kruskal-Wallis Test. Η
στατιστική σημαντικότητα των σχέσεων ελέγχθηκε μέσω της τιμής p-value, λαμβάνοντας
ως κριτήριο p < 0.05. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι το ΚΟΕ επηρεάζει
σημαντικά τις αιτιακές αποδόσεις των γονέων, αφού οι γονείς υψηλού ΚΟΕ τείνουν να
τονίζουν τη σημασία της προσπάθειας και της ικανότητας. Παράλληλα, η ενεργή εμπλοκή
των γονέων αποδεικνύεται κρίσιμη για την ενίσχυση της σχολικής απόδοσης, με τις
στρατηγικές υποστήριξης να διαφέρουν ανάλογα με το ΚΟΕ. Επιπλέον, η
αυτοαποτελεσματικότητα των γονέων αναδείχθηκε ως ένας σημαντικός παράγοντας, αφού
οι γονείς που εκφράζουν υψηλό επίπεδο αυτοαποτελεσματικότητας τείνουν να είναι πιο
ικανοί να προσφέρουν βοήθεια στα παιδιά τους και να συμμετέχουν ενεργά στη σχολική
τους ζωή. Συμπερασματικά, η μελέτη αναδεικνύει την ανάγκη ανάπτυξης εκπαιδευτικών
πολιτικών που υποστηρίζουν οικογένειες χαμηλού ΚΟΕ, ενισχύοντας τις θετικές αιτιακές
αποδόσεις και προωθώντας την ενεργό εμπλοκή των γονέων. Η ενημέρωση και η
υποστήριξη των γονέων σχετικά με τις στρατηγικές ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης των
παιδιών τους μπορεί να συμβάλει στη μείωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Μελλοντικές
έρευνες μπορούν να εστιάσουν στη μακροπρόθεσμη επίδραση αυτών των παραγόντων στη
μαθησιακή πορεία των μαθητών | en_UK |
dc.language.iso | el_GR | en_UK |
dc.publisher | Πρόγραμμα Ψυχολογίας, Σχολή Επιστημών Υγείας, Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου | en_UK |
dc.rights | Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων | en_UK |
dc.subject | Αιτιακή Απόδοση | en_UK |
dc.subject | ΚΟΕ | en_UK |
dc.subject | Γονειϊκή Εμπλοκή | en_UK |
dc.subject | Εκπαίδευση | en_UK |
dc.subject | Αυτοαποτελεσματικότητα | en_UK |
dc.title | Αιτιακή Απόδοση της Μαθητικής Επίδοσης από τους Γονείς στην Ελλάδα: Ο Ρόλος του Κοινωνικοοικονομικού Επιπέδου, της Αυτο-αποτελεσματικότητας και της Γονεϊκής Εμπλοκής | en_UK |
dc.title.alternative | Η παρούσα Διπλωματική Εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο των σπουδών για την απόκτηση εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού τίτλου στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις | en_UK |
dc.type | Thesis | en_UK |