Εκφοβισμός των Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από μαθητές στην Ελλάδα και οι επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία

Κουλιού, Δέσποινα (2025-06)

ENGLISH ABSTRACT This study was conducted for the Postgraduate Program in Educational Psychology at Neapolis University Pafos. The main subject is the phenomenon of bullying against primary school teachers, specifically those that work in elementary school, by their students. The main objective of the study was to be able to investigate and identify the types of bullying that occur, their potential effects on teachers’ mental health such as anxiety, depression, and correlations with demographic data such as employment contract, gender and age. The research followed a quantitative methodological approach with a questionnaire in Google Forms that was completed by 150 elementary school teachers from various regions of Greece. Based on the findings, indirect private bullying and direct verbal bullying were the most frequent reported forms with physical bullying showing high levels of occurrence. Moreover, it was found that male teachers tend to experience more frequently cyberbullying than females. Anxiety and decreased professional satisfaction are the consequences that were mostly identified. In addition, employment contract and specifically the duration of it was a significant factor as substitute teachers said that they experience bullying more frequently than those with permanent employment contract. In general, the study confirmed that bullying against teachers, even though it’s not explored adequately so far, poses a potential threat for the educational community. It highlights the need to seek and apply preventative and intervention strategies both in school unit and policy levels. The study contributes in bringing attention to an issue that is usually silenced because most studies focus on students as victims. This work serves as foundation for future research initiatives both nationally and internationally.

Thesis

Η εργασία αυτή εκπονήθηκε στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφος. Το θέμα που πραγματεύεται είναι ο εκφοβισμός των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και συγκεκριμένα του Δημοτικού από τους μαθητές τους. Στόχος ήταν να ερευνήσει τις μορφές εκφοβισμού που τυχόν παρατηρούνται, τις πιθανές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των εκπαιδευτικών όπως και το να αναλυθούν πιθανές συσχετίσεις με δημογραφικά χαρακτηριστικά όπως η σύμβαση εργασίας, το φύλο και η ηλικία. Η μεθοδολογική προσέγγιση ήταν ποσοτική με τη συμβολή ενός ερωτηματολογίου υπό τη μορφή Google Forms το οποίο συμπληρώθηκε από 150 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από διάφορες γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας. Τα ευρήματα κατέδειξαν τον έμμεσο ιδιωτικό και τον αμεσο λεκτικό εκφοβισμό ως συχνότερες μορφές ενώ κι στον σωματικό παρατηρήθηκαν υψηλές τιμές. Ανάμεσα στις επιπτώσεις παρατηρούνται αυξημένα επίπεδα άγχους, μείωση της επαγγελματικής ικανοποίησης. Επιπλέον, με βάση τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, παρατηρήθηκε συσχέτιση με το φύλο καθώς φαίνεται πως οι άνδρες εκπαιδευτικοί υφίστανται συχνότερα κυβερνοεκφοβισμό από τις γυναίκες. Ως προς τη σύμβαση εργασίας, διαπιστώθηκε πως οι αναπληρωτές υφίστανται εκφοβισμό σε μεγαλύτερη συχνότητα από τους μόνιμους. Τέλος, η εργασία επιβεβαίωσε πως το φαινόμενο που έχει αρχίσει να απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα είναι σοβαρό και πως υπάρχει η ανάγκη λήψης μέτρων πρόληψης και παρέμβασης σε επίπεδο σχολικής μονάδας αλλά και εκπαιδευτικής πολιτικής. Η συμβολή της μελέτης έγκειται στην ανάδειξη ενός ζητήματος που είναι αποσιωπημένο, λόγω της έμφασης που έχει δοθεί στον εκφοβισμό με θύματα τους μαθητές, και αποτελεί την βάση για μελλοντική ερευνητική και θεσμική παρέμβαση τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.