H επίδραση του nudge marketing στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο ecommerce και η διαμόρφωση της αγοραστικής συμπεριφοράς των φοιτητών

Κουκουλά, Φραγκίσκα-Ραμπέλλα (2022-05)

Thesis

Στη σύγχρονη κοινωνία, όπου οι απαιτήσεις των επιχειρήσεων αλλά και των καταναλωτών ολοένα και αυξάνονται, μεγάλες εταιρείες ψάχνουν συνέχεια τρόπους να βρίσκονται σε αλληλεπίδραση με τον καταναλωτή προσπαθώντας να κατανοήσουν τις ανάγκες του. Αρκετές από αυτές τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να στοχεύουν σε νέες μεθόδους στρατηγικής προσέλκυσης των καταναλωτών μέσω διαφόρων στρατηγικών marketing όπως είναι το nudge marketing. H παρούσα διπλωματική διατριβή εστιάζει στην ανάδειξη των τεχνικών nudge στον ψηφιακό κόσμο καθώς και στη συμπεριφορά των καταναλωτών απέναντι στα nudges. Επί της ουσίας διερευνάται η επιρροή που έχουν οι ψηφιακές ωθήσεις στους φοιτητές και εάν και κατά πόσο επηρεάζονται από τα nudges για τις αγορές τους στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και στα social media. Μελετήθηκε επίσης η συμπεριφορά του καταναλωτή όσον αφορά το στάδιο πριν τη λήψη κάποιας αγοραστικής απόφασης σε σχέση με τις ωθήσεις. H μέθοδος συλλογής δεδομένων μέσω focus group και η θεματική ανάλυση που πραγματοποιήθηκε καθώς και η χρήση εύστοχων παραδειγμάτων από το ecommerce και τα social media βοήθησαν στην ανάδειξη νέων και χρήσιμων αποτελεσμάτων. Στο θεωρητικό πλαίσιο της διατριβής παρουσιάζονται τα είδη αποτελεσματικών nudges (Social proof, FoΜο κ.λ.π) καθώς γίνεται αναφορά στις προεπιλεγμένες ψηφιακές ωθήσεις και στη συμπεριφορά των καταναλωτών πριν τη λήψη μιας αγοραστικής απόφασης. Εξετάστηκε ένα Ελληνικό δείγμα φοιτητών, ηλικίας 20-26 ετών, και παράλληλα πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα ώστε να διαπιστωθεί εάν τα nudges σε διάφορα eshops και social media επηρεάζουν την αγοραστική απόφαση των φοιτητών. Αναδείχθηκε πως η πλειοψηφία των φοιτητών δεν επηρεάζεται για τις αγορές τους από τη χρήση των nudges, δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην αξιοπιστία του site που τα προβάλει και έλκονται περισσότερο από την τεχνική της αγκύρωσης τιμής εάν προβούν σε κάποια αγορά μέσω nudge marketing.