Η σκιαγράφηση του ιδανικού ηγέτη μέσω της αξιολόγησης των στάσεων εργαζομένων μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
English abstract_:_ The role played by the leader of a school unit is large and directly affects both the immediate operation of the school and academic results, as well as the job satisfaction and levels of organizational commitment of the employees. The purpose of this research was to evaluate to what extent the directors of "PLATON" schools adopt elements from three modern leadership models: transformational leadership, transactional leadership, and servant leadership. At the same time, the research had as a second main goal to propose a leadership model that is a mixture of the above theories with the aim of approaching the ideal as closely as possible. For the above purposes, a quantitative study was conducted on a sample of 53 employees, of which 39 were women and 14 were men. The tool used was a variation of the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ-5X). The analysis of the data was conducted with SPSS software. The results showed that the directors of the schools adopt elements from all three leadership models and that the model that best approaches the ideal is a mixture of the three models. Correlations between aspects of each model helped create a new leadership model that can, according to the researcher’s assessment, optimize the results of the administration and raise job satisfaction and organizational commitment.
Ο ρόλος που διαδραματίζει ο ηγέτης μιας σχολικής μονάδας είναι μεγάλος και επηρεάζει άμεσα, τόσο την άμεση λειτουργία του σχολείου και τα μαθησιακά αποτελέσματα, όσο και την εργασιακή ικανοποίηση και τα επίπεδα οργανωσιακής δέσμευσης των εργαζομένων. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η αξιολόγηση του κατά πόσο οι διευθυντές των εκπαιδευτηρίων «ΠΛΑΤΩΝ» υιοθετούν στοιχεία από τρία σύγχρονα μοντέλα ηγεσίας· τη μετασχηματιστική ηγεσία, τη συναλλακτική ηγεσία και την ηγεσία στην υπηρεσία τω άλλων, ενώ παράλληλα η έρευνα είχε ως δεύτερο βασικό στόχο της να προτείνει ένα μοντέλο ηγεσίας, που ίσως αποτελεί μείγμα των παραπάνω θεωριών, με σκοπό την κατά δύναμη προσέγγιση της ιδανικότητας. Για τους παραπάνω αυτούς σκοπούς πραγματοποιήθηκε ποσοτική μελέτη σε ένα δείγμα 53 εργαζομένων εκ των οποίων 39 ήταν γυναίκες και 14 άντρες. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν μια παραλλαγή του ερωτηματολογίου Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ-5X). Η επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη χρήση του προγράμματος SPSS, από το οποίο έγινε και η εξαγωγή όλων των πινάκων που ενισχύουν τον κορμό της παρούσας έρευνας. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε πως η διεύθυνση του σχολείου υιοθετεί στοιχεία και από τις τρεις θεωρίες ηγεσίας, ότι η ηγεσία του σχολείου είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική, καθώς και ότι οι εργαζόμενοι της επιχείρησης πιστεύουν στο παραγόμενο τελικό προϊόν. Τα παραπάνω στοιχεία, σε συνδυασμό με τη συσχέτιση των επιμέρους στοιχείων του κάθε μοντέλου ηγεσίας, οδήγησαν στη δημιουργία ενός νέου μοντέλου ηγεσίας, μείγματος των παραπάνω τριών θεωριών. Η εφαρμογή του μοντέλου αυτού μπορεί, σύμφωνα με τον ερευνητή, να μεγιστοποιήσει την αποτελεσματικότητα της ασκούμενης διοίκησης, αλλά και τα επίπεδα εργασιακής ικανοποίησης και οργανωσιακής δέσμευσης των εργαζομένων.