Η γαστρονομία ως μορφή εναλλακτικού τουρισμού: η περίπτωση της ηπείρου μέσα από πρωτογενή έρευνα
English abstract_:_The purpose of this paper is to present the region of Epirus, based on its natural, cultural, economic and material resources, as a culinary and alternative tourist destination, in addition to mass tourism. Therefore, the main research question posed in this work is the extent to which the region of Epirus can be a competitive culinary and alternative tourist destination, as well as whether the shift to alternative - culinary tourism can lead to the lengthening of the tourist season and in the development of the sustainable development of the region. In the theoretical part of this work, secondary research was carried out in the existing articles and literature regarding tourism and the tourist product, the basic forms of tourism, the conceptual approaches of gastronomy and culinary tourism and their connection with culture and sustainable development. Additionally, the region of Epirus is presented, as a tourist destination, based on the natural, cultural, material and economic resources it has and produces. The primary research was carried out using a questionnaire to involved parties and agencies around the tourism and gastronomy of the region. The region of Epirus is an alternative and culinary tourist destination, due to the uniqueness of its local products and traditional recipes, with all the involved entities of the region aiming to provide a quality tourist experience. The correct coordination, the proper promotion of the region and the organized planning of the provision of tourist services in the wider region of Epirus help to present the region of Epirus, as a destination of a mild form of culinary and alternative destination, so that the viable and sustainable development of the region is possible on an annual basis, reducing the effect of seasonality observed during the summer months.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση της περιφέρειας Ηπείρου, βάση των φυσικών, πολιτιστικών, οικονομικών και υλικών πόρων που διαθέτει, ως ένα γαστρονομικό και εναλλακτικό τουριστικό προορισμό, εκτός από προορισμό μαζικού τουρισμού. Επομένως, το βασικό ερευνητικό ερώτημα που τίθεται στην παρούσα εργασία είναι το κατά πόσο η περιφέρεια της Ηπείρου μπορεί να αποτελέσει έναν ανταγωνιστικό γαστρονομικό και εναλλακτικό τουριστικό προορισμό, καθώς και κατά πόσο η στροφή στον εναλλακτικό - γαστρονομικό τουρισμό δύναται να οδηγήσει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στην ανάπτυξη της αειφόρου ανάπτυξης της περιοχής. Στο θεωρητικό σκέλος της παρούσας εργασίας πραγματοποιήθηκε δευτερογενής έρευνα στην υφιστάμενη αρθρογραφία και βιβλιογραφία αναφορικά με τον τουρισμό και το τουριστικό προϊόν, τις βασικές μορφές του τουρισμού, τις εννοιολογικές προσεγγίσεις της γαστρονομίας και του γαστρονομικού τουρισμού και η σύνδεση τους με τον πολιτισμό και την αειφόρο ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, παρουσιάζεται η περιφέρεια της Ηπείρου, ως τουριστικός προορισμός, βάση των φυσικών, πολιτιστικών, υλικών και οικονομικών πόρων που διαθέτει και παράγει. Η πρωτογενής έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου όσων αφορά τον τουρισμό και τη γαστρονομία της περιοχής. Η περιφέρεια της Ηπείρου αποτελεί ένα εναλλακτικό και γαστρονομικό τουριστικό προορισμό, εξαιτίας της μοναδικότητας των τοπικών προϊόντων και των παραδοσιακών της συνταγών, με το σύνολο των εμπλεκόμενων φορέων της περιοχής να αποσκοπεί στην παροχή μιας ποιοτικής τουριστικής εμπειρίας. Ο ορθός συντονισμός, η σωστή προβολή της περιφέρειας και ο οργανωμένος σχεδιασμός παροχής τουριστικών υπηρεσιών στην ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου βοηθούν στην παρουσίαση της περιφέρειας Ηπείρου, ως έναν προορισμό ήπιας μορφής γαστρονομικού και εναλλακτικού προορισμού, ούτως ώστε να είναι εφικτή η βιώσιμη και αειφόρος ανάπτυξή της περιοχής σε ετήσια βάση, μειώνοντας το φαινόμενο της εποχικότητας που παρατηρείται κατά τους θερινούς μήνες.