Η επίδραση της διαφήμισης των επιχειρήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην αγοραστική πρόθεση των καταναλωτών στην Ελλάδα
ENGLISH ABSTRACT: The internet is the most powerful weapon for businesses to promote their products and services in modern times. There are many forms of online promotion, but the one that is considered to be the most immediate and effective is social media advertising. Billions of users in the world access those daily, so businesses have realized that this is the most dynamically evolving space which they can target and in which they can implement their advertising strategy. The purpose of this research is, therefore, to study the effect of business advertising on social media on the purchase intention of consumers in Greece. To achieve this goal, it relied on the theory of consumer brand interaction (CBI), based on which the conceptual model was created and following that one derived the variables that were used in the research hypotheses. Specifically, the following variables were examined in relation to consumer purchase intention: social media activities, consumer attitude towards social media advertising and consumer–brand interaction. The correlation of the aforementioned variables was investigated through primary quantitative research with a questionnaire tool. In particular, 318 people participated in the survey. To ensure its validity, a Cronbach Alpha reliability test was performed on the key variables. Continuing on, statistical analysis of the sample data followed, specifically regression, in order to check whether the research hypotheses are confirmed or rejected and to draw some conclusions. The test showed that there is a positive correlation between the four (4) main variables, that the resulting relationships are statistically significant, so the model as a whole is statistically significant, and that the five (5) research hypotheses are confirmed in terms of their correctness. In conclusion, the findings concluded that social media activities and consumer attitude towards advertisements positively influence consumer–brand interaction, while consumer–brand interaction positively enhances purchase intention. Finally, social media activities, as well as the consumer's attitude towards advertisements, are positively correlated and affect the consumer's purchase intention.
Το διαδίκτυο στη σύγχρονη εποχή αποτελεί το ισχυρότερο όπλο των επιχειρήσεων προκειμένου να προωθήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Υπάρχουν πολλές μορφές διαδικτυακής προώθησης, αλλά αυτή που θεωρείται ως η πιο άμεση και αποτελεσματική είναι η διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δισεκατομμύρια χρήστες στον κόσμο έχουν καθημερινή πρόσβαση σ’ αυτά, οπότε οι επιχειρήσεις έχουν αντιληφθεί ότι πρόκειται για τον πιο δυναμικά εξελισσόμενο χώρο στον οποίο μπορούν να στοχεύσουν και να εφαρμόσουν τη διαφημιστική στρατηγική τους. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι, λοιπόν, η μελέτη της επίδρασης της διαφήμισης των επιχειρήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην αγοραστική πρόθεση των καταναλωτών στην Ελλάδα. Για να πετύχει αυτόν τον σκοπό, στηρίχθηκε στη θεωρία της αλληλεπίδρασης καταναλωτή μάρκας (Consumer Brand Interaction – CBI), βάσει της οποίας δημιουργήθηκε το εννοιολογικό μοντέλο από το οποίο προέκυψαν οι μεταβλητές που χρησιμοποιήθηκαν στις ερευντικές υποθέσεις. Ειδικότερα, εξετάστηκαν σε σχέση με την αγοραστική πρόθεση των καταναλωτών οι εξής μεταβλητές: ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στάση του καταναλωτή προς τις διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αλληλεπίδραση καταναλωτή – μάρκας. Η συσχέτιση των προαναφερθεισών μεταβλητών διερευνήθηκε μέσω πρωτογενούς ποσοτικής έρευνας με εργαλείο το ερωτηματολόγιο. Ειδικότερα, στην έρευνα συμμετείχαν 318 άτομα. Για να εξασφαλιστεί η εγκυρότητά της, πραγματοποιήθηκε έλεγχος αξιοπιστίας Cronbach Alpha στις βασικές μεταβλητές. Στη συνέχεια, ακολούθησε στατιστική ανάλυση των δεδομένων του δείγματος και συγκεκριμένα παλινδρόμηση, προκειμένου να ελεγχθεί αν οι ερευνητικές υποθέσεις επιβεβαιώνονται ή απορρίπτονται και να συναχθούν ορισμένα συμπεράσματα. Ο έλεγχος έδειξε ότι υπάρχει θετική συσχέτιση μεταξύ των τεσσάρων (4) βασικών μεταβλητών, ότι οι σχέσεις που προκύπτουν είναι στατιστικά σημαντικές, οπότε και το μοντέλο στο σύνολό του είναι στατιστικά σημαντικό, και ότι οι πέντε (5) ερευνητικές υποθέσεις επιβεβαιώνονται ως προς την ορθότητά τους. Συνεπώς, τα πορίσματα κατέληξαν στο ότι η ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η στάση του καταναλωτή προς τις διαφημίσεις επηρεάζουν θετικά την αλληλεπίδραση καταναλωτή – μάρκας, ενώ η αλληλεπίδραση καταναλωτή – μάρκας ενισχύει θετικά την αγοραστική πρόθεση. Τέλος, η ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και η στάση του καταναλωτή προς τις διαφημίσεις, συσχετίζονται θετικά και επιδρούν στην αγοραστική πρόθεση του καταναλωτή.