Η αντιληπτή εικόνα ενός προορισμού με βλέμμα προς την βιωσιμότητα, η περίπτωση της νήσου Κω
ENGLISH ABSTRACT The rapid development of the touristic industry and the negative effects that resulted from it, created an imperative need for the protection of the destinations early on. When we talk about sustainability, we are not only referring to good practices, which should be adopted by everyone, but also about proper management and promotion of the destination, building its perceived image aiming to sustainability, training to create responsible tourists and making an effort towards reducing problems, such as seasonality. This study focuses on the perceived image of a destination through the marketing actions of hotels, under the gaze of sustainability. To fulfill this goal, the case of the island of Kos and a hotel group which is based on the island, are studied. In the first chapters from 1 to 3 an attempt is made to establish the theoretical background by defining the concepts of destination marketing, the role of the parties involved, but also the contribution of hotels. The perceived image of the destination and the components that build it are approached, while reference is made to sustainable and responsible tourism and the problem of seasonality. Chapter 4 presents the case study and research methodology. Quantitative research was carried out, by means of data collection through questionnaires. They were emailed to 64,145 candidates and 615 responses were received, of which 537 were valid. In chapter 5 after analyzing the results, an attempt was made to estimate if there is a connection between the variables as they were defined, and whether they had to do with the displayed information of the hotel websites and the creation of the perceived image of the destination after the visitors had browsed in them. Based on the findings, no relationship emerged between most of the variables, although the vast majority of the candidates said to have visited the website before going on a trip and stated that browsing through it contributed to the building of the perceived image of the destination. Finally, in chapter 7 conclusions are presented, showing that hotels should definitely have an active role in the management of the destination, but for effective results, the existence of a properly designed and targeted marketing plan is necessary. In this case, a hotel's website can be a valuable tool. In addition, it seems that while everyone embraces the views on sustainable tourism, they are not willing to change their habits in this direction, a fact that raises questions about responsibility in tourism and educational training.
Thesis
Η ραγδαία ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας και οι αρνητικές επιπτώσεις από τις οποίες συνοδεύτηκε, κατέστησε από νωρίς επιτακτική την ανάγκη για προστασία των προορισμών. Μιλώντας για βιωσιμότητα δεν αναφερόμαστε μόνο στις καλές πρακτικές, που είναι αυτονόητο ότι πρέπει να υιοθετούνται από όλους, αλλά για ορθή διαχείριση και προβολή του προορισμού, το χτίσιμο της αντιληπτής εικόνας του με στόχο την αειφορία, την εκπαίδευση για την δημιουργία υπεύθυνων τουριστών και την προσπάθεια μείωσης των προβλημάτων, όπως είναι η εποχικότητα. Η παρούσα εργασία εστιάζει στην αντιληπτή εικόνα ενός προορισμού μέσω των ενεργειών μάρκετινγκ των ξενοδοχείων υπό το βλέμμα της βιωσιμότητας. Για την εκπλήρωση του στόχου μελετάται η περίπτωση της νήσου Κω και ενός ομίλου ξενοδοχείων που έχει έδρα στο νησί. Στα πρώτα λοιπόν κεφάλαια από το 1 έως 3 γίνεται προσπάθεια να συγκροτηθεί το θεωρητικό υπόβαθρο προσδιορίζοντας τις έννοιες του μάρκετινγκ προορισμού, τον ρόλο των εμπλεκόμενων μερών, αλλά και την συμβολή των ξενοδοχείων. Προσεγγίζεται η αντιληπτή εικόνα του προορισμού και οι συνιστώσες που την δημιουργούν, ενώ γίνεται αναφορά στον βιώσιμο και υπεύθυνο τουρισμό και στο πρόβλημα της εποχικότητας. Στα κεφάλαιο 4 παρουσιάζεται η μελέτη περίπτωσης και η μεθοδολογία της έρευνας. Ακολουθήθηκε ποσοτική έρευνα με μέσω συλλογής δεδομένων το ερωτηματολόγιο. Συνολικά αυτό στάλθηκε με email σε 64.145 υποψηφίους και ελήφθησαν πίσω 615 απαντήσεις εκ των οποίων 537 ήταν έγκυρες. Μετά από ανάλυσή των αποτελεσμάτων έγινε προσπάθεια στο κεφάλαιο 5 να διαπιστωθεί αν υπάρχει σχέση μεταξύ των μεταβλητών όπως αυτές ορίστηκαν και είχαν να κάνουν με τις προβαλλόμενες πληροφορίες των site των ξενοδοχείων και την δημιουργία της αντιληπτής εικόνας του προορισμού έπειτα από την περιήγηση των επισκεπτών σε αυτά. Με βάση τα ευρήματα δεν προέκυψε σχέση μεταξύ των περισσοτέρων μεταβλητών αν και η συντριπτική πλειοψηφία επιλέγει να το επισκεφτεί πριν το ταξίδι και δηλώνει ότι η περιήγηση σε αυτό συμβάλλει στην δημιουργία της αντιληπτής εικόνας του προορισμού. Καταληκτικά στο κεφάλαιο 7 παρουσιάζονται τα συμπεράσματα, όπου τα ξενοδοχεία σίγουρα θα πρέπει να έχουν ενεργό ρόλο στην διαχείριση του προορισμού, όμως για να είναι το αποτέλεσμα επιτυχές η ύπαρξη ενός ορθά σχεδιασμένου και στοχευμένου πλάνου μάρκετινγκ είναι αναγκαία. Σε αυτήν την περίπτωση το site ενός ξενοδοχείου μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο. Επιπλέον φαίνεται πως ενώ όλοι ενστερνίζονται τις απόψεις για τον βιώσιμο τουρισμό δεν είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν τις συνήθειες τους προς αυτήν την κατεύθυνση, κάτι που γεννά ερωτήματα για την υπευθυνότητα στον τουρισμό και την εκπαιδευτική κατάρτιση.