Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Framework για την Αναγνώριση και Καταγραφή Παραδοσιακών Χορών

Βλάχου, Μαρία (2025-01)

Thesis

Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως κύριο στόχο την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου framework, του TraditionTrack, που χρησιμοποιεί τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης και τρισδιάστατης απεικόνισης για την καταγραφή, ανάλυση και αναπαράσταση παραδοσιακών χορών. Η εργασία αποσκοπεί στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω της δημιουργίας μιας προσιτής και επαναληπτικής μεθόδου, ικανής να υποστηρίξει τη μελέτη και τη διάδοση χορών που κινδυνεύουν να χαθούν. Η μεθοδολογία της έρευνας βασίζεται σε μια συνδυαστική ροή εργασίας που περιλαμβάνει τη χρήση εργαλείων ανοικτού κώδικα. Αρχικά, καταγράφηκαν βίντεο χορευτών που εκτελούν παραδοσιακούς χορούς. Στη συνέχεια, τα δεδομένα κίνησης αναλύθηκαν μέσω του OpenPose, ενώ η μετατροπή τους σε αρχεία BVH έγινε με τη χρήση του DeepMotion. Τέλος, τα δεδομένα εισήχθησαν στο Blender, όπου πραγματοποιήθηκε η τρισδιάστατη απεικόνιση των κινήσεων Η μέθοδος εφαρμόστηκε σε τρεις ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς ("Συρτός στα 3", "Συρτός στα 2" και "Μπαζαρκάνα") για την αξιολόγηση της λειτουργικότητας και της ακρίβειάς της. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το TraditionTrack είναι ικανό να αποτυπώνει χορευτικές κινήσεις με ικανοποιητική ακρίβεια, αν και η ταχύτητα και η πολυπλοκότητα των κινήσεων μπορούν να επηρεάσουν την απόδοση των εργαλείων. Σε σύγκριση με πιο εξελιγμένες και δαπανηρές τεχνικές, όπως τα marker-based συστήματα καταγραφής, το TraditionTrack προσφέρει μια προσιτή και επεκτάσιμη λύση με μικρότερο κόστος και ευκολία χρήσης. Η σημασία της εργασίας έγκειται στη δυνατότητα εφαρμογής της μεθόδου σε πολλαπλά πλαίσια, όπως πολιτιστικοί σύλλογοι, λαογραφικά μουσεία και εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Επιπλέον, η χρήση εργαλείων ανοικτού κώδικα εξασφαλίζει την ευρύτερη προσβασιμότητα της μεθόδου. Τέλος, η έρευνα υπογραμμίζει τη δυναμική της τεχνολογίας στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και θέτει τις βάσεις για περαιτέρω βελτίωση και εφαρμογές σε διαφορετικά πολιτισμικά και εκπαιδευτικά πλαίσια.