dc.contributor.author | Αναγνώστου, Αγγελική | |
dc.date.accessioned | 2025-07-03T11:38:36Z | |
dc.date.available | 2025-07-03T11:38:36Z | |
dc.date.issued | 2025-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11728/12954 | |
dc.description | ENGLISH ABSTRACT
Physical exercise, psychological and physical well-being and improving an individual’s
quality of life are characterized as current and timeless topics in the research field. The present
study aims to investigate the association between physical activity and mental well-being in
primary and secondary school educators.
Based on the assumption that regular exercise can improve mood and subjective well being, the study examined a sample of 198 teachers in Eastern Attica and the Northern Suburbs.
A questionnaire was used to collect data on the frequency and intensity of physical activity, as
well as on the mental well-being and mood of the participants, after completing a thorough
literature review in Greece and abroad. The questionnaire contained three scales, the
"International Physical Activity Questionnaire" (IPAQ), the "Flourishing Scale (FS)" and the
"Job Affect (JAS) Scale". Participants answered the questionnaire anonymously and
voluntarily regarding certain personal information such as their age, gender, the educational
lever they work at and their total years of service.
The results showed a clear positive correlation between physical activity and mood.
Teachers who reported engaging in a higher frequency of physical activity experienced
significantly higher levels of positive emotions, such as joy and energy. The findings also
support the hypothesis that physical activity plays an important role in improving teachers'
mental health. Regular exercise seems to promote the release of endorphins, so-called
hormones associated with euphoria, which can improve mood and well-being, reducing stress.
However, the choice of type of exercise and intensity is important to be an individual choice,
as each person is unique and has different needs.
In addition, it is proposed that exercise programs be implemented in school premises in
order to promote well-being and quality of life. Particular importance is placed on teachers'
mental health, as they face increased levels of professional pressure. Moreover, the limitations
of the research are identified and suggestions for further investigation of the issue are recorded.
In conclusion, this study highlights the importance of physical activity in maintaining
teachers' mental health. The findings support the need to integrate physical activity programs
in schools and teachers' environments in order to promote their well-being and effectiveness.
Key words: physical exercise, work mood, well-being, exercise programs, education | en_UK |
dc.description.abstract | Η σωματική άσκηση, η ψυχοσωματική ευεξία και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των
ατόμων χαρακτηρίζονται ως επίκαιρα και διαχρονικά θέματα στον ερευνητικό χώρο. Η
παρούσα μελέτη λοιπόν, είχε ως σκοπό να διερευνήσει την συσχέτιση μεταξύ της σωματικής
άσκησης και της ψυχικής ευεξίας σε εργαζόμενους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης.
Υποθέτοντας ότι η τακτική άσκηση είναι δυνατόν να βελτιώσει τη διάθεση και την
υποκειμενική ευεξία, η έρευνα εξέτασε ένα δείγμα 198 εκπαιδευτικών της Ανατολικής Αττικής
και των Βορείων Προαστίων. Με τη βοήθεια ερωτηματολογίου, συλλέχθηκαν δεδομένα
σχετικά με τη συχνότητα και την ένταση της σωματικής δραστηριότητας, καθώς και για την
ψυχική ευεξία και τη διάθεση των συμμετεχόντων, αφού προηγουμένως ολοκληρώθηκε μια
ενδελεχής βιβλιογραφική ανασκόπηση στον ελλαδικό χώρο αλλά και στο εξωτερικό. Το
ερωτηματολόγιο περιείχε τρεις κλίμακες, την «Κλίμακα φυσικής άσκησης και καθιστικής ζωής
(International Physical Activity Questionnaire)», την «Κλίμακα Ψυχικής Ευζωίας –
Flourishing Scale (FS)» και την «Κλίμακα Αποτύπωσης και Μέτρησης Συναισθημάτων – Job
Affect (JAS)». Οι συμμετέχοντες απάντησαν ανώνυμα και αυτοβούλως το ερωτηματολόγιο
σχετικά με ορισμένα προσωπικά στοιχεία όπως η ηλικία, το φύλο τους, η βαθμίδα που
εργάζονται και τα συνολικά χρόνια προϋπηρεσίας τους.
Τα αποτελέσματα έδειξαν μια σαφή θετική συσχέτιση μεταξύ της σωματικής άσκησης
και της διάθεσης. Εκπαιδευτικοί που ανέφεραν μεγαλύτερη συχνότητα σωματικής
δραστηριότητας είχαν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα θετικών συναισθημάτων, όπως χαρά και
ενέργεια. Τα ευρήματα επίσης υποστηρίζουν την υπόθεση ότι η σωματική άσκηση παίζει
σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της ψυχικής υγείας των εκπαιδευτικών. Η τακτική άσκηση
φαίνεται να συμβάλλει στην απελευθέρωση ενδορφινών, των λεγόμενων ορμονών της
ευφορίας, οι οποίες μπορούν να βελτιώσουν τη διάθεση και την ευεξία, μειώνοντας το άγχος.
Ωστόσο, η επιλογή του είδους της άσκησης και της έντασής είναι σημαντικό να είναι ατομική
επιλογή, καθώς κάθε άτομο είναι μοναδικό και έχει διαφορετικές ανάγκες.
Επιπλέον, προτείνεται η ένταξη προγραμμάτων άθλησης σε σχολικούς χώρους με
στόχο να προωθηθεί η ευεξία και η ποιότητα ζωής. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην ψυχική
υγεία των εκπαιδευτικών, καθώς αντιμετωπίζουν αυξημένα επίπεδα επαγγελματικής πίεσης.
ΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΗ ΕΥΕΞΙΑ & ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
6
Επιπροσθέτως, εντοπίζονται οι περιορισμοί της έρευνας και καταγράφονται προτάσεις για
περαιτέρω διερεύνηση του θέματος.
Συμπερασματικά, η παρούσα μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία της σωματικής
άσκησης για τη διατήρηση της ψυχικής υγείας των εκπαιδευτικών. Τα ευρήματα υποστηρίζουν
την ανάγκη για την ενσωμάτωση προγραμμάτων σωματικής δραστηριότητας στα σχολεία και
στους χώρους εργασίας των εκπαιδευτικών, προκειμένου να προωθηθεί η ευεξία και η
αποτελεσματικότητά τους. | en_UK |
dc.language.iso | el_GR | en_UK |
dc.publisher | Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Σχολή Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης, Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου | en_UK |
dc.rights | Απαγορεύεται η δημοσίευση ή αναπαραγωγή, ηλεκτρονική ή άλλη χωρίς τη γραπτή συγκατάθεση του δημιουργού και κάτοχου των πνευματικών δικαιωμάτων | en_UK |
dc.subject | σωματική άσκηση | en_UK |
dc.subject | εργασιακή διάθεση | en_UK |
dc.subject | ψυχοσωματική ευεξία | en_UK |
dc.subject | προγράμματα άσκησης | en_UK |
dc.subject | εκπαίδευση | en_UK |
dc.title | Ψυχοσωματική ευεξία και διάθεση των εργαζομένων | en_UK |
dc.title.alternative | Διπλωματική Εργασία, η οποία υποβλήθηκε προς απόκτηση Μεταπτυχιακού Τίτλου σπουδών στην Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου | en_UK |
dc.type | Thesis | en_UK |
dc.affiliation | Belias, Demetrios | |