Ποικιλομορφία επιφανειακού επιπέδου στο χώρο εργασίας, εταιριών fast fashion, στην Ελλάδα. Στοιχείο εταιρικής κουλτούρας αποδοχής ή εργαλείο Marketing;

Καμίδου, Βασιλική (2025-01)

ENGLISH ABSTRACT This study includes a literature review which was conducted in order to understand the existing theoretical and empirical frameworks on workplace diversity, corporate culture and marketing techniques in fast fashion firms. A quantitative research was then conducted to assess employees' perspectives and attitudes towards diversity and its implementation within their organisations. The aim of the research was to ensure representation by including staff from different hierarchical levels and departments in several fast fashion companies in Greece. The research instrument was a questionnaire specially designed for the study, which was sent electronically to the sample. It was designed and disseminated through the Google Forms platform, including closed-ended questions about the diversity policy, its implementation, organizational culture and respondents' experiences. Descriptive statistics, correlation analysis and factor analysis were used to evaluate the data using data analysis tools that are part of the SPSS statistical software. This methodological approach provided a thorough assessment of diversity in the Greek fast fashion sector, emphasizing actual practices, employee and management views and the authenticity of diversity promotion initiatives. The first question of the study revealed that respondents perceive mainly the efforts to enhance diversity at a superficial level mainly related to gender and age. Regarding the second study question, most respondents rated workplace diversity as moderate, acknowledging that the company moderately encourages the participation of other demographic groups. In addition, they acknowledged that there are different cultural backgrounds within the business to a moderate degree. Regarding the third study question, it was found that respondents report that the firm organizes activities or events that promote acceptance of diversity, and most employees, to some extent, believe that they can express their cultural or personal identity, but there is a neutral view on the role of communication in promoting an improved work environment. At the same time, they believe that company culture promotes diversity and acceptance of diversity to some extent. Finally, it emerged that most respondents believe that the company promotes diversity to some extent as a marketing strategy, which has a neutral impact on the company's image among customers, that consumers often choose organizations that support diversity, while employees, argue that marketing efforts should include it as a fundamental element.

Thesis

Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει βιβλιογραφική ανάλυση για την κατανόηση των υφιστάμενων θεωρητικών και εμπειρικών πλαισίων σχετικά με την ποικιλομορφία στον χώρο εργασίας, την εταιρική κουλτούρα και τις τεχνικές μάρκετινγκ σε επιχειρήσεις γρήγορης μόδας. Στη συνέχεια, διεξήχθη ποσοτική έρευνα για την αξιολόγηση των προοπτικών και των στάσεων των εργαζομένων απέναντι στην πολυμορφία και την εφαρμογή της στο εσωτερικό των οργανισμών τους. Στόχος της έρευνας ήραν να διασφαλιστεί η αντιπροσώπευση με τη συμπερίληψη προσωπικού από διάφορα ιεραρχικά επίπεδα και τμήματα σε πολλές επιχειρήσεις γρήγορης μόδας στην Ελλάδα. Το εργαλείο της έρευνας αποτέλεσε ένα ερωτηματολόγιο ειδικά διαμορφωμένο για τη μελέτη, το οποίο απεστάλη ηλεκτρονικά στο δείγμα. Ο σχεδιασμός και η διάδοση έγινε μέσω της πλατφόρμας Google Forms, περιλαμβάνοντας ερωτήσεις κλειστού τύπου σχετικά με την πολιτική ποικιλομορφίας, την εκτέλεσή της, την οργανωσιακή κουλτούρα και τις εμπειρίες των ερωτωμένων. Για την αξιολόγηση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν περιγραφικά στατιστικά στοιχεία, ανάλυση συσχέτισης και ανάλυση παραγόντων με εργαλεία ανάλυσης δεδομένων που εντάσσονται στο στατιστικό SPSS. Αυτή η μεθοδολογική προσέγγιση παρείχε μια διεξοδική αξιολόγηση της ποικιλομορφίας στον ελληνικό τομέα γρήγορης μόδας, δίνοντας έμφαση στις πραγματικές πρακτικές, στις απόψεις των εργαζομένων και της διοίκησης και στη γνησιότητα των πρωτοβουλιών προώθησης της διαφορετικότητας. Το πρώτο ερώτημα της μελέτης αποκάλυψε ότι οι ερωτηθέντες αντιλαμβάνονται κυρίως τις προσπάθειες ενίσχυσης της ποικιλομορφίας σε επιφανειακό επίπεδο που σχετίζονται κυρίως με το φύλο και την ηλικία. Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα μελέτης, οι περισσότεροι ερωτηθέντες αξιολόγησαν την ποικιλομορφία στο χώρο εργασίας ως μέτρια, αναγνωρίζοντας ότι η επιχείρηση ενθαρρύνει σε μέτριο βαθμό τη συμμετοχή άλλων δημογραφικών ομάδων. Επιπλέον, αναγνώρισαν ότι υπάρχουν διαφορετικές πολιτισμικές καταβολές στο εσωτερικό των επιχειρήσεων σε μέτριο βαθμό. Όσον αφορά το τρίτο ερώτημα μελέτης, διαπιστώθηκε ότι οι ερωτηθέντες αναφέρουν ότι η επιχείρηση διοργανώνει δραστηριότητες ή εκδηλώσεις που προωθούν την αποδοχή της διαφορετικότητας, ενώ οι περισσότεροι εργαζόμενοι, σε κάποιο βαθμό, πιστεύουν ότι μπορούν να εκφράσουν την πολιτιστική ή προσωπική τους ταυτότητα, αλλά υπάρχει μια ουδέτερη άποψη σχετικά με το ρόλο της επικοινωνίας στην προώθηση ενός βελτιωμένου εργασιακού περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα, πιστεύουν ότι η εταιρική κουλτούρα προωθεί την ποικιλία και την αποδοχή της διαφορετικότητας σε κάποιο βαθμό. Τέλος, αναδείχθηκε ότι οι περισσότεροι ερωτηθέντες θεωρούν ότι η εταιρεία προωθεί την ποικιλομορφία σε κάποιο βαθμό ως στρατηγική μάρκετινγκ, η οποία έχει ουδέτερο αντίκτυπο στην εικόνα της εταιρείας μεταξύ των πελατών, ότι οι καταναλωτές συχνά επιλέγουν οργανισμούς που υποστηρίζουν την ποικιλομορφία, ενώ οι εργαζόμενοι, υποστηρίζουν ότι οι προσπάθειες μάρκετινγκ πρέπει να την περιλαμβάνουν ως θεμελιώδες στοιχείο.