Η Επίδραση της Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση Παιδιών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Τυχάλα, Αικατερίνα (2025)

ENGLISH ABSTRACT This research examines the impact of technology on the education of students with specific learning difficulties, focusing on teachers' knowledge, skills and perceptions of the application of technology, in particular Artificial Intelligence (AI), to support these students. The research focuses on four main research questions: (1) what skills and knowledge do teachers possess about supporting students with specific learning needs through technology? (2) what difficulties and barriers do they face in implementing technology? (3) how do they assess the potential of AI to support the education of students with special learning needs in the future? (4) what factors influence teachers' intention to use AI? To analyze these questions, a questionnaire was used that included two main instruments: the Technology Acceptance Model (TAM) and DigComp 2.2, which examine perceptions of the usefulness and ease of use of technology. In total, 131 primary school teachers participated and completed the questionnaire, which was subjected to statistical analysis to obtain the results. The findings of the survey indicate that teachers have generally positive attitudes towards AI and the use of technology, but face challenges due to limited skills and uncertainty in relation to its use in the educational process. The need for further training and support for their integration in the classroom was identified.

Thesis

Η παρούσα έρευνα εξετάζει την επίδραση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, εστιάζοντας στις γνώσεις, τις ικανότητες και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την εφαρμογή της τεχνολογίας, ιδιαίτερα της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), για την υποστήριξη αυτών των μαθητών. Η έρευνα επικεντρώνεται σε τέσσερα κύρια ερευνητικά ερωτήματα: (1) ποιες δεξιότητες και γνώσεις κατέχουν οι εκπαιδευτικοί για την υποστήριξη μαθητών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες μέσω της τεχνολογίας; (2) ποιες δυσκολίες και εμπόδια αντιμετωπίζουν στην εφαρμογή της τεχνολογίας; (3) πώς εκτιμούν τη δυνατότητα της ΤΝ να υποστηρίξει την εκπαίδευση μαθητών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες στο μέλλον; (4) ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την πρόθεση χρήσης της ΤΝ από τους εκπαιδευτικούς; Για την ανάλυση αυτών των ερωτημάτων, χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο περιλάμβανε δύο βασικά εργαλεία: το Technology Acceptance Model (TAM) και το DigComp 2.2, τα οποία εξετάζουν την αντίληψη χρησιμότητας και ευκολίας χρήσης της τεχνολογίας. Συνολικά, συμμετείχαν 131 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο, το οποίο υποβλήθηκε σε στατιστική ανάλυση για την εξαγωγή των αποτελεσμάτων. Τα συμπεράσματα της έρευνας υποδεικνύουν ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν γενικά θετική στάση απέναντι στην ΤΝ και τη χρήση της τεχνολογίας, αλλά αντιμετωπίζουν προκλήσεις λόγω περιορισμένων δεξιοτήτων και αβεβαιότητας σε σχέση με τη χρήση τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εντοπίστηκε η ανάγκη για περαιτέρω εκπαίδευση και υποστήριξη για την ενσωμάτωσή τους στην τάξη.