Τεχνολογίες Υποστήριξης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Σιωπίδης, Κωνσταντίνος ; Drosatos, Georgios (2023-01)

ENGLISH ABSTRACT This research study attempts to investigate, present and critically discuss the way in which Information and Communication Technologies can contribute to the educational support of students with special educational needs, within the general framework of education, in order to strengthen and further develop the institution of co-education and personalized learning. Initially, an attempt is made to present the problem, which was the reason for the investigation of the specific issue, while analyzing the purpose and the research questions. This is followed by the analysis of key terms and their conceptual clarification, which are related to ICT, assistive technologies, students with special educational needs and education in general. Then, the structure of the teaching is described, in which the New Technologies are utilized, analyzing the advantages in terms of enhancing the learning performance of the students. In addition, the positive elements of the integration of ICT in the education of students with special educational needs are presented, as they seem to promote interaction between them, experiential learning, personalized teaching and the strengthening of co education. Also, good practices, educational software, digital applications and other actions are presented and critically discussed, which seem to be positively related to the strengthening of students with special educational needs at all levels of development. The research studies presented and analyzed attempt to produce a useful guide for educators who wish to utilize NT within the learning process, enabling all students to experience school success and the joy of learning. And the results highlight, in the most reliable and valid way, the possibility of NTs to support modern teaching, through a series of digital tools and media, for the benefit of all parties involved.

Thesis

Η παρούσα ερευνητική μελέτη, επιχειρεί τη διερεύνηση, παρουσίαση και κριτική συζήτηση, του τρόπου με τον οποίο είναι δυνατό να συμβάλλουν οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην εκπαιδευτική υποστήριξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός του γενικού πλαισίου εκπαίδευσης, ώστε να ενισχυθεί και να αναπτυχθεί περαιτέρω ο θεσμός της συνεκπαίδευσης και της εξατομικευμένης μάθησης. Αρχικά, επιχειρείται η παρουσίαση της προβληματικής, η οποία αποτέλεσε αφορμή για τη διερεύνηση του συγκεκριμένου ζητήματος, αναλύοντας παράλληλα το σκοπό και τα ερευνητικά ερωτήματα. Ακολουθεί η ανάλυση των βασικών όρων και η εννοιολογική τους αποσαφήνιση, οι οποίοι σχετίζονται με τις ΤΠΕ, τις υποστηρικτικές τεχνολογίες, τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και την εκπαίδευση γενικότερα. Εν συνεχεία, περιγράφεται η δομή της διδασκαλίας, στην οποία γίνεται αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών, αναλύοντας τα πλεονεκτήματα αναφορικά με την ενίσχυση της μαθησιακής επίδοσης των μαθητών. Επιπρόσθετα, παρουσιάζονται τα θετικά στοιχεία της ένταξης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς φαίνεται ότι προωθούν τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση, τη βιωματική μάθηση, την εξατομικευμένη διδασκαλία και την ενίσχυση της συνεκπαίδευσης. Ακόμη, παρουσιάζονται και συζητούνται κριτικά καλές πρακτικές, εκπαιδευτικά λογισμικά, ψηφιακές εφαρμογές και λοιπές δράσεις, οι οποίες φαίνεται να σχετίζονται θετικά με την ενίσχυση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλα τα επίπεδα ανάπτυξης. Οι ερευνητικές μελέτες που παρουσιάζονται και αναλύονται, επιχειρούν να παράξουν ένα χρήσιμο οδηγό για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι επιθυμούν να αξιοποιήσουν τις ΝΤ εντός της μαθησιακής διαδικασίας, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να βιώσουν την σχολική επιτυχία και τη χαρά της μάθησης. Τα δε αποτελέσματα, αναδεικνύουν με τον πλέον αξιόπιστο και έγκυρο τρόπο, τη δυνατότητα των ΝΤ να υποστηρίξουν τη σύγχρονη διδασκαλία, μέσα από μία σειρά ψηφιακών εργαλείων και μέσων, προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων μερών.