Η νομική προστασία των καταναλωτών στις διασυνοριακές συναλλαγές μέσω διαδικτύου και η αντιμετώπιση της απάτης στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Παπλά, Στεφανία (2025-01)

ENGLISH ABSTRACT In a global evolutionary environment, where we are all experiencing in different ways the fundamental changes of the 4th industrial revolution through modern information and telecommunication technologies, such as artificial intelligence, cloud computing and the dominance of electronic transactions, we face threats to basic individual rights. The protection of personal data therefore becomes crucial. It is widely accepted that the global connection of consumers to markets to obtain goods and services through online transactions makes it necessary to protect personal data. Due to their complexity, a secure and appropriate institutional framework is needed at both European and national level. The aim of the survey is to explore the challenges consumers face when shopping online, their level of satisfaction with shops when shopping online and their level of awareness of the institutional framework for online transactions and the protection of personal data. It also examines security strategies that consumers can adopt in an effort to achieve secure online transactions. Analysis of surveys conducted over the last decade has shown that people often shop online as it is an easy and relatively safe way to buy products and they follow a variety of security strategies when making transactions. However, there is a lack of knowledge among consumers, particularly with regard to the current legal framework for electronic transactions and the protection of their personal data.

Thesis

Σε ένα παγκόσμιο εξελικτικό περιβάλλον, όπου όλοι βιώνουμε με διαφορετικούς τρόπους τις θεμελιώδεις αλλαγές της 4ης βιομηχανικής επανάστασης μέσα από τις σύγχρονες τεχνολογίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, όπως είναι η τεχνητή νοημοσύνη, το υπολογιστικό νέφος και η κυριαρχία των ηλεκτρονικών συναλλαγών, ερχόμαστε αντιμέτωποι με απειλές που θίγουν τα βασικά ατομικά δικαιώματα. Συνεπώς, η προστασία των προσωπικών δεδομένων αποκτά κρίσιμη σημασία. Είναι ευρέως αποδεκτό ότι η παγκόσμια σύνδεση του καταναλωτή με τις αγορές για την απόκτηση αγαθών και υπηρεσιών, μέσω διαδικτυακών συναλλαγών, καθιστά απαραίτητη την προάσπιση των προσωπικών δεδομένων. Λόγω της πολυπλοκότητάς τους, απαιτείται ένα ασφαλές και κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές κατά την πραγματοποίηση αγορών μέσω διαδικτύου, του βαθμού ικανοποίησής τους από τα καταστήματα κατά τις ηλεκτρονικές τους συναλλαγές καθώς και η καταγραφή του βαθμού ενημερότητάς τους για το θεσμικό πλαίσιο των ηλεκτρονικών συναλλαγών και της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Επίσης, εξετάζονται στρατηγικές ασφάλειας που μπορούν να υιοθετήσουν οι καταναλωτές στην προσπάθεια επίτευξης ασφαλών ηλεκτρονικών συναλλαγών. Η ανάλυση των ερευνών που έχουν πραγματοποιηθεί κατά την τελευταία δεκαετία, κατέδειξε πως οι πολίτες πραγματοποιούν συχνά ηλεκτρονικές αγορές, μιας και αποτελεί έναν εύκολο και σχετικά ασφαλή τρόπο αγοράς προϊόντων, ενώ κατά τις συναλλαγές τους ακολουθούν μια πληθώρα στρατηγικών ασφάλειας. Εντούτοις, εντοπίζεται έλλειψη γνώσεων στους καταναλωτές σε ότι έχει να κάνει, κυρίως, με ζητήματα που αφορούν το ισχύον θεσμικό πλαίσιο των ηλεκτρονικών συναλλαγών και την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων