Η προστασία των ευάλωτων καταναλωτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Σπυροπούλου, Κωνσταντίνα – Μαρία (2025-01)

ENGLISH ABSTRACT This thesis examines the legal and institutional protection of vulnerable consumers in the European Union (EU), emphasizing the critical importance of strengthening the legal framework and fostering cooperation among member states. The term “vulnerable consumers” refers to individuals who, due to their age, economic hardship, or other factors, find themselves at a disadvantage in the market place. The EU has adopted several significant initiatives, such as Directive 2005/29/EC on unfair commercial practices and the Digital Services Act, which aim to protect this specific group of consumers. Despite the significant progress made this study identifies several vulnerabilities in the existing framework. Specifically, rapid technological advancements bring new challenges, such as misleading advertising. At the same time, there are notable weaknesses in the enforcement of legislation, while the EU’s adaptation to the new digital era remains insufficient. This thesis proposes measures to strengthen both the legal and institutional framework. One such measure in the development of policies that address the specific needs of vulnerable consumers in the EU is one of the most critical priorities for ensuring fair and sustainable markets. Strengthening legislation and adapting to the challenges of the digital era can significantly contribute to achieving this goal

Thesis

Στην παρούσα διπλωματική εξετάζεται η νομική και η θεσμική προστασία των ευάλωτων καταναλωτών στην Ε.Ε, τονίζοντας το πόσο ζωτικής σημασίας είναι η ενίσχυση του νομικού πλαισίου αλλά και η συνεργασία μεταξύ των κρατών- μελών. Ο όρος “ευάλωτοι καταναλωτές” αναφέρεται σε ανθρώπους που, εξαιτίας της ηλικίας τους, ή της οικονομικής τους δυσχέρειας ή κάποιων άλλων παραγόντων, βρίσκονται σε μειονεκτική θέση στις αγορές. Η Ε.Ε έχει υιοθετήσει αρκετές και σημαντικές πρωτοβουλίες, όπως είναι η Οδηγία 2005/29/ΕΕ για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ή η πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες, οι οποίες έχουν ως στόχο την προστασία της συγκεκριμένης ομάδας καταναλωτών. Παρά τα σπουδαία βήματα που έχουν γίνει, στην παρούσα εργασία εντοπίζονται αρκετά τρωτά σημεία στον υπάρχον πλαίσιο. Συγκεκριμένα, η ταχεία τεχνολογική ανάπτυξη φέρνει νέες προκλήσεις, όπως είναι για παράδειγμα η παραπλανητική διαφήμιση. Ταυτόχρονα, υπάρχουν αρκετές αδυναμίες στην εφαρμογή της νομοθεσίας, ενώ η προσαρμογή της Ε.Ε στη νέα ψηφιακή εποχή παραμένει ελλιπής. Στην συγκεκριμένη διπλωματική εργασία προτείνονται μέτρα, ώστε να υπάρξει ενίσχυση του νομικού αλλά και του θεσμικού πλαισίου. Ένα από αυτά είναι η ανάπτυξη τέτοιων πολιτικών, οι οποίες θα λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες των ευάλωτων καταναλωτών. Συμπερασματικά, η προστασία των ευάλωτων καταναλωτών στην Ε.Ε είναι από τις πιο κρίσιμες προτεραιότητες για τη διασφάλιση δίκαιων και βιώσιμων αγορών. Η ενίσχυση της νομοθεσίας και η προσαρμογή στις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής μπορούν να συμβάλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου